Arkel 5 straft foutjes Drechtstreek 7 klinisch af.

Arkel 5

Mannen zaterdag, 7, 5e klasse 10

24 september 2016 14:00

Op het zonnige bijveld op de Oostpolder stond afgelopen zaterdag een mooie pot op het programma. Arkel 5 (die de eerste competitiewedstrijd met 9-2 winnend afsloot) kwam op bezoek bij Drechtstreek 7, dat na de ruime nederlaag bij VVGZ op zoek ging naar eerherstel. Dat eerherstel kwam er gedeeltelijk: het leverde nog geen overwinning op maar inzet en spel vertoonden al tekenen van progressie. Er gaan in de komende weken punten gepakt worden: zoveel is zeker.

Terug naar de wedstrijd. Gelegenheidsaanvoerder René stuurde de volgende 11 de wei in: Sven in de goal; achterin speelde vlnr Jeroen/L1/René en Rikash; het middenveld bestond uit Dirk/Marcel/Patrick en Lars; voorin startte Sammy met Patje. Op de bank begonnen Rico en Winash met Gert-Jan van Veen en Adriaan die op een later tijdstip aansloten vanwege andere clubverplichtingen. Arbiter de Bruin (gekleed in het rood) floot voor de aanvang van de wedstrijd. Drechtstreek speelde in het geel. Het initiatief lag in de beginfase duidelijk bij de gasten uit Arkel. Een geroutineerd team met 2-3 jonge snelle spelers voorin. Onze tegenstander vond elkaar gemakkelijker en waren gevaarlijker voor de goal van Sven. Aanvankelijk konden we de aanvalsgolven nog neutraliseren. De eerste grote kans voor Drechtstreek was voor Lars die vanaf rechts een bal schuin richting de goal schoot: jammergenoeg voorlangs. Halverwege de eerste helft schatte Sven helaas een bal verkeerd in en tikte de wachtende Arkel-spits de 0-1 binnen. De 0-2 ruststand ontstond doordat de buitenspelval een keertje niet werkte: de twee spelers die vervolgens op de Drechtstreek-goal afliepen hadden geen moeite het net te vinden. Een onnodige achterstand zeker gezien het feit dat het zevende op het middenveld steeds meer de controle kreeg, duels won en kansen kreeg.

In de rust werd de opstelling omgezet: Rico was al voor de lichtgeblesseerde Sammy erin gekomen, Adriaan kwam René vervangen, Gert-Jan kwam voor Marcel erin en Winash loste zijn broer Rikash af. We wisten dat dit vers bloed ons weleens kon gaan helpen aangezien de tegenstander minder wissels tot hun beschikking had. Drechtstreek startte furieus: na een mooie actie over rechts werd de bal prachtig voorgezet door Lars. Rico kopte de bal tegendraads in de goal. Helaas werd dit doelpunt afgekeurd omdat de lijnrechter vlagde voor buitenspel. De 1-2 viel alsnog toen Dirk een verre bal van Winash richting de linkerkant nog maar net binnen kon houden en hij de bal naar de meegelopen Patje speelde. Deze schoot in eerste instantie tegen een verdediger aan maar wat hij vervolgens deed leek op de 2-0 van Andreas Brehme in de wedstrijd Duitsland-Nederland in de achtste finales op het WK van 1990 (kijk maar op YouTube): met binnenkant rechts plaatste hij de bal in de verre rechterhoek. Drechtstreek rook bloed en trok verder ten aanval. Tijdens één van de spaarzame counters van Arkel maakte de linkerspits een zeldzaam mooie lob vanaf links waar Sven absoluut niet bijkon: 1-3. Het laatste kwartier was voor de ploeg uit Papendrecht: Arkel liep op het tandvlees maar veel verder dan een hard schot op de paal van Rico kwamen we niet meer. Een tweede competitienederlaag op rij was een feit.

Ondanks deze nederlaag kunnen we toch positieve punten uit deze wedstrijd halen en gebruiken in de jacht op de eerste punten in deze gloednieuwe competitie. Volgende week komt Sleeuwijk 8 op bezoek: een ploeg met evenveel punten maar een slechter doelsaldo. Een mooie dag om de eerste prooi te scoren!