Het Vijfde eenvoudig langs Hardinxveld in bekerduel

Hardinxveld 5

5 september 2020 12:30

HARDINXVELD – Afgelopen zaterdag heeft Drechtstreek 5 haar eerste bekerwedstrijd van het seizoen 2020-2021 in een klinkende overwinning omgezet. Op de strakke, enigszins hallucinant gemaaide grasmat van het Sportpark Sluisweg werd thuisploeg Hardinxveld 5 getrakteerd op een kansloze 1-4 nederlaag.

Als je voor het eerst na zes maanden Corona-staking weer een wedstrijd op het programma staat, verwacht je dat de volledige selectie blij als jonge kalfjes staat te springen om weer de wei in te mogen. Zo niet de mannen van Drechtstreek 5, want die hadden alle moeite om elf man bij elkaar te krijgen. Kinderverjaardagen, weekendjes weg (voor een niet nader te noemen speler betrof dit blijkbaar een rondje lopen over winkelcentrum De Meent, red.), werkverplichtingen en andere activiteiten bleken voor menigeen het euvel om verstek te moeten laten gaan.

Toen er ook nog een verkoudheidsafmelding binnen kwam op zaterdagochtend stonden er nog maar elf man op het formulier. Gelukkig kon Michael een plekje in zijn agenda vrij maken voor de eerste helft en smeerde Marcel nog wat extra troep op zijn kuiten, waarmee hij de dag voorafgaand aan de wedstrijd veertig kilometer had afgelegd voor het goede doel. Hierdoor kon de volgende opstelling aan de wedstrijd beginnen: Hengel in goal met voor hem een defensie met Hurk, Bakker, Hans en Michael. Heijst, Mocs, Griff en Stijn bevolkten het middenveld, terwijl Peter en Frank het spitsenkoppel vormden. Emiel had kinderopvangdienst op de bank, terwijl Marcel de grensrechtersvlag ter hand nam.

Tegenstander Hardinxveld bestond voornamelijk uit jonge benen, maar snel bleek dat het dan ook wel handig is om de bal enigszins fatsoenlijk te kunnen raken. Een enkele uitzondering daargelaten viel dit tegen, waardoor Het Vijfde al snel de bovenliggende partij was. Na wat mogelijkheden, die tot kansen hadden kunnen leiden, maar stierven in schoonheid, brak een toegekende strafschop de ban. Een van de Sluisweg-bewoners dacht dat het handig was om tijdens het dekken van de paal bij een corner de kopbal van Bakker met zijn hand te beroeren. Daarmee liet hij de scheidsrechter met het uiterlijk van een rocker uit de jaren 80 van de vorige eeuw geen andere keus dan naar de stip te wijzen. Heijst plaatste zich achter de bal en werkte de bal voor de verandering niet met een ‘Panenka’, maar met een droge knal in de bovenhoek af, 0-1.

Vervolgens ontspon zich een rommelige, enigszins gelijk opgaand duel, waarin Hengel zich moest onderscheiden met een prima save en Frank de lat raakte uit een vrije trap (de lat van het vangnet wel te verstaan; voor de liefhebber heeft Paul er een gif-je van, red.). Door fysieke malheur moesten Stijn en Frank al vroeg het veld verlaten en kwamen Emiel en Marcel in de wedstrijd. Gelukkig was Auwi onderweg om de tweede helft aan te sluiten. Dat de rust werd bereikt met een 0-1 voorsprong was te danken aan de afwezigheid van de VAR, toen een kiezelharde vrije trap van Hardinxveld onderkant lat het veld terug instuiterde, waarbij velen met een lang voetbal verleden duidelijk meenden te zien dat de stuit achter de Drechtstreek-doellijn moest hebben plaats gevonden.

Jonge benen herstellen blijkbaar snel, want na de rust verving Stijn Michael als linksback. Onder begeleiding van de ervaren Griff bewees de jongeling met prima spel het gelijk van Paul, die al jaren een kittige back in hem ziet. Al snel nam Drechtstreek de wedstrijd in steviger in handen door een prima aanval, waarbij Peter met een klein pannaatje in het vijandelijke strafschopgebied de bal vrij maakte om doeltreffend af te werken, 0-2. De vergrote voorsprong leidde echter wel tot een kleine verslapping in de concentratie, waardoor de Hardinxveldse rechtsbuiten uit de rug van Stijn weg kon sluipen, Hengel even was vergeten dat hij als keeper zijn handen mag gebruiken en, als in zijn beste tijd als spits van Rhoon, probeerde de bal met zijn voeten te raken (maar jammerlijk faalde in die opzet) na het niet echt overtuigende schot van de vijandelijke aanvaller, 1-2.

De thuisploeg probeerde vervolgens de gelijkmaker af te dwingen, maar Het Vijfde was weer bij de les en in de omschakeling levensgevaarlijk. Emiel zag een stift in schoonheid sterven in de verkeerde kant van de winkelhaak en een aantal voorzetten bleken net iets te lang of te kort te zijn voor een vrijwel zekere treffer. Uiteindelijk was het Mocs, die de wedstrijd besliste door een afvallende bal heerlijk binnen te veren vanaf een meter of 25, 1-3.

Hardinxveld raakte nog een keer de paal, nadat Hengel niet wilde luisteren naar zijn ploeggenoten en koos voor een matige lange bal, die een levensgevaarlijke kans voor de roodwitten inluidde (gewoon kort spelen, Hengeltie, red.) Het slotakkoord viel uiteraard aan de andere kant van het veld te noteren, toen Hurk met een heerlijke pass Peter in staat stelde zijn tweede treffer van de middag binnen te leggen, 1-4. Iedereen rond het veld wist dat dit de definitieve dolksteek voor de thuisploeg was en snel daarop maakte de prima leidende scheidsrechter een einde aan het duel. Bij de ongedouchte aftocht richting parkeerplaats dook Auwi ook nog eens op met de tas in de hand om het team te versterken. Hij kon gelijk rechtsomkeert om met het Derde een Papendrechtse derby te gaan verliezen.

Met de overwinning neemt Het Vijfde de leiding in de bekerpoule, waarin komende zaterdag en dinsdag, respectievelijk Sliedrecht 6 en Oranje Wit 9 de volgende tegenstanders zijn. Door middel van twee overwinningen blijft de kans op een glorieuze dubbel een prachtig vooruitzicht voor het komend seizoen!

Opstelling: Hengel; Hurk, Bakker, Hans, Michael (Stijn); Griff, Mocs, Heijst, Stijn (Emiel); Peter, Frank (Marcel)

Scoreverloop: 0-1 Heijst (p); 0-2 Peter; 1-2; 1-3 Mocs; 1-4 Peter