Zevenklapper voor Het Vijfde

Streefkerk 3

10 oktober 2020 14:30

Peter Waals

PAPENDRECHT – Drechtstreek 5 heeft afgelopen zaterdag zijn eerste zege van de competitie-jaargang 2020/2021 geboekt. De doelpunten vielen bijna net zo veelvuldig als de bakken regen, die vanuit de hemelpoort over het Sportpark Oostpolder werden uitgestort. Tegenstander Streefkerk 3 mocht achteraf blij zijn dat het scorebord op 7-0 bleef steken.

Het binnenhalen van de eerste overwinning van de competitie was de eerste prioriteit van Het Vijfde. Na een moeizaam gelijkspel tegen de ongelikte beren van Sliedrecht en een vermijdbare nederlaag tegen Wieldrecht was het wel eens tijd voor een driepunter. Dat de jaren inmiddels steeds meer beginnen te tellen voor de oude lijven van menig Vijfde-speler bleek gedurende de week, toen dikke knieën, stramme achillespezen en vernachelde ruggen de boventoon voerden in de groepsapp

Na wat gepuzzel kwam Het Vijfde uiteindelijk met de volgende opstelling het veld op. Hengel stond weer tussen de palen. Hurk, Michel, Michael en Slinger vormden de defensie. Het middenveld had dankzij Bakker en Mocs een hoop kracht en loopvermogen, waar Heijst nog een tikje vernuft en traptechniek aan toevoegde. Voorin bekleedde Ado de spitspositie, geflankeerd door Paul en Griff. De bank bestond uit Peter (met een halve hamstring), Stijn (met een halve hamstring en enkel), Marcel (met een halve lies) en Auwi (met een wedstrijdje bij Drechtstreek 3 in de benen).

Naast de deprimerende weersomstandigheden waren ook de opgevoerde corona-maatregelen reden van een dooie boel langs de lijn. De trouwe supporters van Het Vijfde waren helaas gedwongen hun helden op afstand te volgen. De thuisploeg leek dit echter niet te deren. Snel nam het team het initiatief in de wedstrijd, waarin tegenstander Streefkerk al snel de indruk wekte er weinig van te kunnen. Binnen de kortste keren verscheen Paul vogeltje vrij voor de vijandelijke goal en wist met een doeltreffend stiftje de 1-0 aan te tekenen.

Na zo’n twintig minuten wedstrijd leek het alsof het volledige team van Streefkerk besloot om tot de rust Het Vijfde zo min mogelijk in de weg te leggen, waardoor Drechtstreek de voorsprong snel uit kon breiden. Eerst imiteerde Griff Paul door met een vies stiftje de 2-0 op de borden te zetten. Na de aftrap, twee passes en knullig balverlies van de blauw-zwarte tegenstander vond Paul zich weer een-op-een met de keeper en knalde vervolgens overtuigend, hard en hoog de 3-0 binnen.

Toen Griff even later met een intikker voor de 4-0 had gezorgd, besloot de corpulente Streefkerk-goalie een nieuwe tactiek te proberen: gewoon bukken. Eerst belandde een schot van Michael van een meter of dertig daardoor op de paal. Even later leidde deze werkwijze ertoe dat een waardeloze voorzet van Heijst pardoes via de verre paal binnen viel, 5-0. Dit bleek uiteindelijk ook de ruststand, waar de bezoekers nog tevreden mee moesten zijn ook. Het Vijfde draaide menig mogelijkheid de nek om, waarbij vooral het koppen uit corners voor verbetering vatbaar was.

Na de rust op het veld, waarbij het als een wonder even niet regende, ging Het Vijfde op zoek naar een monsterscore. Met Stijn als vervanger voor Ado werd de vijandelijke defensie weer aan alle kanten op een hoop gespeeld. Het ontbrak echter aan nauwkeurigheid in de afronding. Waar Dries in de rust nog vol overtuiging een hattrick van Stijn aankondigde, kreeg de aanvaller het voor elkaar om een heerlijke actie, die hem langs de Streefkerk-keeper en voor een open doel bracht, teniet te doen door niet te vertrouwen op zijn rechterbeen en net zo lang te wachten tot een terugkerende Streefkerker de bal met een sliding over de achterlijn kon tikken.

Michael was er vervolgens wel klaar mee en liet zich vervangen door Peter, die van zijn hamstring de opdracht had gekregen niet te sprinten. Vooral over de rechterkant bleef Het Vijfde een plaag voor de verdedigers van Streefkerk. Vaak strandde de acties in schoonheid of slechte voorzetten, maar uiteindelijk wist Griff met een ferme kopstoot de 6-0 te maken en zijn hattrick te voltooien. Streefkerk deed aandoenlijk zijn best om een eretreffer te maken, waardoor Hengel zijn handschoenen nog vies moest maken door wat rollertjes op te rapen.

Uiteindelijk zorgde Peter voor het slotakkoord door met een karakteristieke kopbal (naar de grond en in de korte hoek, red.) de 7-0 eindstand aan te tekenen. Na negentig minuten kon scheids Waals de wedstrijd afblazen zonder bespuugd te zijn en voor k-mongool te zijn uitgemaakt. Ook weleens lekker voor deze prima leidsman.

De overwinning brengt Het Vijfde in de door corona en afgelastingen zwaar vertekende stand op een vierde plaats. Over twee weken volgt een treffen met het na vier wedstrijden nog ongeslagen ASWH. Maar eerst staat komende zaterdag nog een bekerwedstrijd (nog bedankt, Griff! red.) tegen Oranje-Wit op het programma. Mits er deze week geen draconische maatregelen volgen om het aantal corona-besmettingen af te remmen… We gaan het zien!

Opstelling: Hengel; Hurk, Michel, Michael (Peter), Slinger; Mocs, Heijst, Bakker; Paul, Ado (Stijn), Griff

Scoreverloop: 1-0 Paul; 2-0 Griff; 3-0 Paul; 4-0 Griff; 5-0 Heijst; 6-0 Griff; 7-0 Peter