Het Vijfde houdt het onnodig spannend

Lekvogels 3

Mannen beker reserve zaterdag poulefase Groep 3 03

11 september 2021 12:00

Sportpark Oostpolder
Parkweg 7
3356LM
PAPENDRECHT

PAPENDRECHT - Drechtstreek 5 heeft ook zijn tweede wedstrijd in de beker in winst weten om te zetten. Het bezoekende Lekvogels 3 had op het plaggenveld van het Sportpark Oostpolder minder in de melk te brokkelen dan de 2-1 eindstand doet vermoeden.

Met de terugkeer van enkele vakantiegangers en geblesseerden wist Het Vijfde de selectie weer aan te vullen tot een respectabel aantal van 14 spelers. Naast een aantal nieuwe vakantiegangers en de gestopte Emiel (rentree wanneer?) ontbrak ook Kuil vanwege de geboorte van ‘de nieuwe rechtshalf van Het Vijfde’ Tygo afgelopen woensdag (gefeliciteerd!). Dat het organisatorische hart van de Blauwwitten, in de vorm van Wim en Paul, niet op het appel verscheen, brak zich onmiddellijk op, toen bleek dat vaste scheids Waals een bedrijfsuitje had en dus alleen als supporter in de eerste helft aanwezig was. Auwi trok daarop een jeugdige leidsman uit de commissiekamer, die de eerste helft zou leiden (dank hiervoor!).

Het Vijfde verwelkomde keeper Hengel terug na een teenbreuk en vervolledigde de achterhoede met Bakkertie, Michel, Nick en Slinger. Het middenveld was ervaren en loopsterk met Marcel, Buchie en Heijst, terwijl Auwi, Ado en Hans voorin de verdediging van de bezoekers gingen bestrijden. Op de bank waren BP, Stijn en Frank klaar voor een invalbeurt. Ook supporters als Bosson, Waals en Dries hadden de weg naar het voetbalveld weer weten te vinden, waarbij het voor de laatste opvallend is dat hij er alleen is als Stijn acte de presence geeft.

Het team van Lekvogels bestond naar eigen zeggen uit wat bij elkaar geraapte spelers, waarvan een redelijk aantal na afloop direct richting een volgende wedstrijd moest afreizen. Het Vijfde startte wat ongeconcentreerd aan de wedstrijd, waardoor al snel goede kansen onbenut werden gelaten en het team op een onverwachte achterstand kwam. Door algehele onoplettendheid was een der vijandelijke middenvelders in kansrijke positie gekomen op de rand van Hengels strafschopgebied, waarna een droge knal de blauwwitte goalie te machtig was, 0-1.

De stoottroepen van Het Vijfde hadden in het vervolg weinig moeite om goede doelkansen te creëren, maar faalden volcontinu in de afwerking. Het zat hierbij ook niet mee dat de beste speler van Lekvogels de keeper bleek te zijn, die zich liet opmerken met een aantal katachtige reddingen. Uiteindelijk viel de 1-1 toch, toen Buchie een corner bij de tweede paal op het hoofd van Nick deponeerde, die vervolgens Bakkertie wist te bereiken, waarop de verdediger zijn strijd met Auwi om de topscorerstitel weer in evenwicht bracht met zijn derde goal van het prille seizoen.

Door het geweldige doorwisselen waren Stijn en Frank in de ploeg gekomen voor Hans en Ado en de twee invallers lieten zich gelijk gelden met een afgemeten voorzet van de buitenspeler en een tevergeefse sliding van de spits. Zo werd de rust met een 1-1 tussenstand bereikt. De jonge scheidsrechter meldde zich netjes af en het bleef in de kleedkamer lang onduidelijk wie de tweede helft zou fluiten. Gelukkig meldde Ado zich vol enthousiasme aan om dit karweitje op de verloofde (gefeliciteerd!) schouders te nemen. Volkomen begrijpelijk ook, gezien de treffende uiterlijke gelijkenis tussen Ado en de beste scheidsrechter aller tijden, zoals Moreno in de groepsapp liet zien.

Het tweede bedrijf, met BP voor Bakkertie en Hans voor Marcel, had veel weg van een eenrichtingsweg in spitsuur. Aanval na aanval rolde richting de goal van de bezoekers uit Lexmond. Al snel wist Stijn zich over de linkerflank van zijn tegenstrever te ontdoen en met een mooie voorzet Auwi te bereiken bij de tweede paal. De rechtsbuiten nam de bal pardoes op zijn pantoffel en zag deze via een uitgestoken Lekvogels-been achter de kansloze goalie belanden, 2-1. Kort daarna hamerde Michel een corner van Buchie ongenadig hard binnen met zijn hoofd. Het was scheids Ado ontgaan dat in het gewoel der spelers een verdediger van de uitploeg aan puin was gelopen door een Drechtstreker, waarna de eerlijkheid van Het Vijfde er toe leidde dat de goal werd afgekeurd.

Lekvogels was niet bij machte om het de prima opererende defensie van Het Vijfde te verontrusten. Aan de andere kant van het veld viel kans op kans te noteren. Helaas had alleen Heijst zijn vizier nog enigszins op scherp, maar zag zijn prachtige uithaal op de lat uiteen spatten. Auwi, Frank, Hans en Stijn creëerden, zoals gezegd, genoeg mogelijkheden, maar faalden jammerlijk in de afwerking. De jongste bediende van de vier was wel heel erg balverliefd en liet meerdere malen de oudste van het stel voor niets zijn loopacties maken. Stijn, als een 43-jarige man de bal diep vraagt, moet je hem die af en toe wel geven.

Frank had inmiddels de scheidsrechtersfluit overgenomen van Ado en Bakkertie was weer tussen de lijnen gekomen als vervanger van Slinger. De vele verwoede pogingen van Het Vijfde waren inmiddels verworden tot een soort intensieve keeperstraining voor de absolute uitblinker van de wedstrijd in de vorm van de keeper van Lekvogels. Zonder deze jongeman waren de bezoekers zonder enige twijfel op een zeer forse nederlaag getrakteerd. Nu mochten ze hun handjes dichtknijpen met de uiteindelijke 2-1 eindstand.

Komende zaterdag strijdt Het Vijfde met het eveneens ongeslagen Oranje-Wit 8 voor de overwinning in Groep 3-03 van het bekertoernooi. Drechtstreek kan in deze allesbepalende bekerwedstrijd de steun van zijn supporters goed gebruiken. Dus komt allen om 15.00 uur naar veld 2 van het Sportpark Oranje-Wit in Dordrecht!

Opstelling: Hengel; Bakkertie (BP), Michel, Nick, Slinger (Bakkertie); Marcel (Hans), Heijst, Buchie; Auwi, Ado (Frank, Ado, Frank); Hans (Stijn)

Scoreverloop: 0-1; 1-1 Bakkertie (Nick); 2-1 Auwi (Stijn)