Wembley-goal nekt Drechtstreek 8 tegen Emma 4.

SC Emma 4

27 november 2021 16:15

E den Dunnen

Sportpark Oostpolder
Parkweg 7
3356LM
PAPENDRECHT

Waar bijna de hele wedstrijddag op Sportpark de Oostpolder afgelast werd vanwege slecht bespeelbare velden had het 8e de eer om de laatste wedstrijd op kunstgras om 16.15 uur te bestrijden. Een wedstrijd onder leiding van arbiter Ed den Dunnen die ruim later zou eindigen dan de 17.00 uur die een dag later zou gelden als harde scheidslijn voor de nationale lockdown. Het was koud en er waaide een gure wind over het veld. Onder deze omstandigheden stuurde coach Ouwe Reus de volgende equipe het veld in: Maikel in de goal; achterin met Timo/Daan/Frenkie/Jeroen K.; op het middenveld Buks/Adriaan/Marcel en Rico met Patje als aanspeelpunt ervoor en Martin als diepste spits. Op de bank begonnen derhalve Peer, Metin, GJ, Dirk en Mats, waarbij in de tweede helft na Bert de Jong (Reinier/Johan), Gert-Jan (Timo) en Denes (Tibor) wederom een vader-zoon combinatie (Dirk (Mats)) in de gelederen zou starten.

De wedstrijd begon al gelijk in mineur: de organisatie achterin moest nog neergezet worden of
de bal lag al in het netje: 0-1. Ongelooflijk eigenlijk want het 8e had zich veel voorgenomen voor deze wedstrijd. Daarna ging het gelijk op. Het duidelijk jongere Emma had voornamelijk de bal maar Drechstreek stond goed en hield moeiteloos stand. Bij één van de tegenstoten na ongeveer 20 minuten kwam de bal bij Patje. Deze stuurde met een leep balletje Martin tussen 3 tegenstanders weg en met een perfecte loopactie verschalkte de aanvoerder de Dordtse keeper: 1-1! Een verdiende gelijkmaker dat bovendien het moraal binnen de ploeg een “booster-prik” gaf: het kan dus tóch!! Helaas moest Rico na een tik op z’n enkel het veld verlaten en kwam Metin in actie op de linkerflank. Hetzelfde gold voor Patje wiens plek door Mats overgenomen werd. Maikel hield achterin zijn doel schoon en voorin hadden we 3 kansen op de voorsprong. Martin miste toen hij op soortgelijke wijze als de 1-1 voor de goal gezet werd en Metin had nog de twee beste kansen na knappe acties. De eerste punterde hij over links in de korte hoek van dichtbij maar de keeper deed een “Casillas-je” en bij de tweede kans kapte Metin op de 16 naar binnen en ging zijn schot nipt rechts langs de paal naast. Een boeiende eerste helft die bij sen gelijke stand eindigde.

Na de thee verruilde Buks zijn plek met Dirk waarbij Metin rechts op het middenveld ging spelen. Jeroen K. wisselde met Peer en GJ bleef uit voorzorg nog langs de kant. Emma kwam voortvarend uit de startblokken maar Maikel hield zijn goal met een paar prachtige saves schoon. Tegen 1 poging was hij echter kansloos: een prachtige bal vanaf de linkerkant sloeg hoog in de rechterkruising als een granaat binnen: 1-2.. Drechtstreek ging op jacht naar de gelijkmaker. Nadat Dirk op links werd weggestuurd kopte Martin zijn afgemeten voorzet over. Adriaan beklaagde zich bij deze actie want hij stond achter Martin in een volgens hem betere positie. Even later komt dan toch Adriaans moment: na een corner vanaf rechts getrapt door Frenkie kopte de “grijze sloper van de Gangboord” hard op de lat en ging het leder via de grond weer terug het veld in. Over/op de doellijn? Doelpunt of niet? Op Wembley in WK-finale 1966 telde hij, arbiter Ed den Dunnen wuifde alle protesten weg. Deze zekere 2-2 had de wending van de wedstrijd kunnen wezen. In plaats daarvan viel op exact identieke wijze als de 1-2 de 1-3. Alleen werd de bal nu nog aangeraakt richting de kruising. Beduusd van alle gebeurtenissen viel vlak voor tijd tot overmaat van ramp ook nog de 1-4 Waardoor Emma de 3 punten meenam naar Dordrecht. Een boeiend spektakel onder het kunstlicht kwam ten einde. In de halfvolle kantine tijdens de afzakkertjes en de bruine fruitschaal werd de wedstrijd nog eens dunnetjes overgedaan…….