Het Vijfde wint “slechtste wedstrijd in 20 jaar”

ZBC'97 3

16 oktober 2021 12:00

K. Oubanabdellah

Sportpark Bakestein
Voltastraat 1
3335KK
ZWIJNDRECHT

ZWIJNDRECHT - Drechtstreek 5 heeft zich met een overwinning op ZBC’97 3 gevoegd in de kopgroep van het klassement van de Vierde Klasse 11. In een potje, dat door Heijst achteraf werd omschreven als “de slechtste wedstrijd in de laatste twintig jaar” wonnen de blauwwitten uit Papendrecht relatief eenvoudig met 1-5.

Ondanks een aantal vakantiegangers, kapotte hamstrings (Emiel! Rentree wanneer?) en andere onoverkomelijke zaken stond Het Vijfde met een goed gevulde wedstrijd selectie van veertien spelers aan de aftrap. Hengel begon weer tussen de palen en wist zich verdedigend gesteund door een centrum van Nick en Michel en de Bovekerkjes op de backposities. Het ervaren middenveld bestond uit Marcel, Heijst en Buchie. Voorin flankeerden Auwi en Stijn spits Ado. Op de bank begonnen Bakkertie, BP en Frank, terwijl Peters hamstring voldoende hersteld was om als vliegende reporter het thuisfront van semi-live videobeelden te voorzien.

Uw verslaggever was door een matig geplande bardienst en een vergeten voetbaltas wat later aanwezig, maar bleek niets gemist te hebben. Of het moet een vrije trap van Buchie geweest zijn, waar de nemer zelf ook niet al te gelukkig van was geworden. De nauwkeurigheid in de passing ontbrak grotendeels en een aantal spelers leek hun teamgenoten niet te begrijpen. Omdat de mannen van ZBC er ook weinig van bakten, ontspon zich een ergernis wekkend potje voetbal.

Uit het niets kwam Het Vijfde uiteindelijk toch op voorsprong. Buchie combineerde zich, samen met Stijn, enige vrijheid op de linkerflank en liet zijn befaamde linkervoet vervolgens spreken met een afgemeten voorzet op het kale hoofd van Ado. De spits knikte krachtig en precies binnen langs de kansloze ZBC-goalie, 0-1. Lang kon Drechtstreek niet genieten van de voorsprong, omdat de scheidsrechter van dienst een handsbal zag in een blok van Mike. Dat deze daarbij zijn armen langs het lijf had hangen, deed blijkbaar niet ter zake. Hengel koos vervolgens te vroeg een hoek en was kansloos, 1-1.

In de rust liep Auwi nog wat te mauwen tegen de scheids over de penalty. In het kleedlokaal kreeg de buitenspeler vervolgens vakkundig een spiegel voorgehouden door zijn medespelers dat hij zelf ook niet echt goed bezig was. In het personele gedeelte kwam Bakkertie Hurk vervangen en was BP de vervanger van Stijn.

Dat hij de woorden van zijn ploeggenoten ter harte had genomen, liet Auwi direct na de aftrap van het tweede bedrijf zien door vol druk te zetten op een directe tegenstander. Deze raakte daar zo van in de war dat hij pardoes onderuit ging en Auwi vrije doortocht richting doel gaf. Een geplaatst wippertje over de uitkomende keeper later stond met de 1-2 een hernieuwde voorsprong voor Drechtstreek op het scorebord.

Tegenstander ZBC zette aan, probeerde van alles, maar wist bijna niets te creëren. Ook leken ze de buitenspelregel niet echt te begrijpen, waardoor grensrechter Hurk een lamme arm moet hebben gekregen van alle keren dat hij de vlag omhoog moest gooien. Het fysieke aspect van voetbal en de steeds verder vorderende leeftijd van menig speler van Het Vijfde noopte tot snelle wissels, waarbij Stijn Marcel kwam vervangen en Frank in de ploeg moest komen voor Buchie. De spits kreeg vrijwel direct een dot van een kans, toen hij vrijkwam in de zestien na een combinatie met Auwi, maar hopeloos faalde in de afwerking.

De Zwijndrechters gooiden het nog over de fysieke boeg, waarbij vooral Stijn het moest ontgelden, maar ook dit bracht ze helemaal niets. Auwi was inmiddels volledig ontketend. Tegenstanders werden op een hoop gelopen en zijn ploeggenoten zetten de buitenspeler continu aan het werk. Eerst bediende Ado zijn diepgaande aanvaller, die slim tussen een verdediger en de uitgekomen keeper het lederen speeltuig verder devieerde en zo de 1-3 aantekende. Kort daarna besloot de flankflitser een lange sprint niet met een afgemeten voorzet op één van de drie vrijstaande medespelers, maar met een balletje buitenkant rechts in de verre benedenhoek, 1-4.

De wedstrijd kabbelde door richting laatste fluitsignaal. Het Vijfde had dusdanig weinig te duchten van de onmachtige Zwijndrechters, dat Michel regelmatig mee naar voren sloop op zoek naar een goal. Het slotakkoord was uiteindelijk voor Heijst, die na een dubbele één-twee met Auwi, de bal via zijn eigen linkervoet wist binnen te frommelen. De prima leidende scheidsrechter vond het wel genoeg voor vandaag en blies ten einde van deze partij.

Met de overwinning klimt Het Vijfde op naar de tweede plaats in het klassement. Na een weekje rust komend weekend staat op zaterdag 30 oktober de topper met de nog ongeslagen koploper ASWH 4 op het programma.

Opstelling: Hengel; Hurk (Bakkertie), Michel, Nick, Mike (Hurk); Marcel (Stijn), Heijst, Buchie (Frank); Auwi, Ado, Stijn (BP)

Scoreverloop: 0-1 Ado (Buchie); 1-1; 1-2 Auwi; 1-3 Auwi (Ado); 1-4 Auwi; 1-5 Heijst (Auwi)