Het Vijfde in matige pot langs Alblasserdam

Bas Verhoevenweg 5
2952BV
ALBLASSERDAM

ALBLASSERDAM - Onder een prachtige blauwe hemel heeft Het Vijfde afgelopen zaterdag andermaal een overwinning weten te boeken. In een draak van een wedstrijd was thuisploeg Alblasserdam 3 eigenlijk vanaf het begin kansloos tegen het bezoekende Drechtstreek. De 2-4 eindstand was vooral te danken aan het matige afronden van de blauwwitten.

Met een stralend zonnetje en een aangename temperatuur was er keuze te over om elf basisspelers te kiezen uit zestien (!) beschikbare selectieleden. Het doel werd verdedigd door Hengel, die voor zich een defensieve lijn zag van Slinger, Michel, Wim en Bakkertie. Op het vier mans middenveld bestreken Paul en BP de flanken en moesten Buchie en Stek centraal het spel maken. Het spitsenduo van Stijn en Kuil moest de doelpuntenproductie verzorgen. De bankbezetting moet jaloersmakend geweest zijn voor menig Vierde Klasser met Heijst, Hurk, Ado, Frank en Held der Natie Auwie, die net nog een tweede lading Oekraïense vluchtelingen had gedistribueerd over wat Europese steden.

De scheidsrechter in spijkerbroek blies de wedstrijd op gang en al snel werd duidelijk dat Het Vijfde wat roestig ten aanval trok. Mislukte passes, onbegrijpelijke misverstanden en slechte keuzes kenmerkten het aanvalsspel. Ook verdedigend was de afstemming niet ideaal, waardoor het nogal povere Alblasserdam toch wat mogelijkheden bij elkaar wist te spelen. Na een hard schot van Stijn op de paal na de, naar eigen zeggen, enige goede pass van Bakkertie was het Wim, die een corner van Stek krachtig tegendraads wist binnen te koppen voor de 0-1.

Het Vijfde bleef kwetsbaar in de omschakeling. Waar Hengel eerst nog geweldig redde op een vijandelijke uitbraak, waarbij een oranje-witte spits zich moederziel alleen voor de keeper meldde. Even later was de goalie kansloos, toen een steekpass slecht werd ingeschat en de Alblasserdam-spits prima afrondde, 1-1. Aan de andere kant herstelde een verdediger van de thuisploeg de voorsprong van de bezoekers door een corner van Stek netjes achter de eigen keeper te koppen, 1-2.

Na de rust kwamen Heijst, Hurk, Auwie en Frank binnen de lijnen voor Stek, Slinger, BP en Kuil. Met deze verse krachten gaf Het Vijfde gas en besliste binnen de kortste tijd de wedstrijd. Eerst rondde de Held der Natie een onoverzichtelijke situatie met een stuiterend ‘Dessers-schot’ af voor de 1-3. Even later stuurde Heijst met een afgemeten pass Paul alleen richting de vijandelijke goal en de spits bekroonde zijn rentree met een bekeken lobje over de uitkomende Alblasserdam-keeper, 1-4.

Het Vijfde bleef aanvallen en bij de tegenstander vielen de spelers bij bosjes uit, waardoor er zelfs versterking van andere velden gehaald moest worden. Her en der kookten wat potjes over, waarbij niet geheel verrassend Stijn namens Drechtstreek een hoofdrol speelde. Bij een klein opstootje rond de aanvaller meende de grensrechter van de thuisploeg ook het veld te moeten betreden om wat Drechtstrekers uit te schelden voor ‘mongool’, maar niet voordat hij heerlijk op zijn gezicht viel.

Ondertussen kreeg Stijn een afkoelingsperiode aan de broek van zijn medespelers en werd vervangen door Ado. Alblasserdam probeerde op aandoenlijke wijze nog wat van de wedstrijd te maken en kreeg hierbij assistentie van Hurk, die een lastige voorzet vakkundig achter zijn eigen goalie werkte. Gezien de doelgerichtheid van de verdediger tijdens de warming up was dit ook weer niet echt verwonderlijk.

Daarna was het enkel nog Drechtstreek wat de klok sloeg. Alleen had geen enkele speler het vizier op scherp staan. Het aantal in de sloot geschoten ballen was niet op de vingers van twee handen te tellen, waardoor Dries er een dagtaak aan had om deze weer op te vissen. Ruim voor tijd was de prima leidende scheidsrechter het zo zat dat al die kansen gemist werden dat hij besloot om de wedstrijd voortijdig te beëindigen.

Met de overwinning blijft Drechtstreek bij in de kopgroep van drie clubs in de Vierde Klasse 11. Komende weekend treedt Het Vijfde op het eigen sportpark Oostpolder aan tegen IFC5.

Opstelling: Hengel; Slinger (Hurk), Michel, Wim, Bakkertie; Paul, Stek (Heijst), Buchie, BP (Auwie); Stijn (Ado), Kuil (Frank)

Scoreverloop: 0-1 Wim (Stek); 1-1; 1-2 ED; 1-3 Auwie; 1-4 Paul (Heijst); 2-4 ED.