Het Vijfde plichtmatig naar drie punten in Streefkerk

Beneden Tiendweg 4
2959BA
STREEFKERK

STREEFKERK - Het Vijfde is voor de zesde wedstrijd op rij ongeslagen gebleven in de Vierde Klasse 11. Op bezoek bij laagvlieger Streefkerk 3 was dit vooral te danken aan een prima eerste helft, waarin de bezoekers de uiteindelijke 0-3 eindstand al op de borden hadden weten te noteren.

Op vrijdagavond hadden een aantal spelers, staf en fans van Het Vijfde de kop voor dit wedstrijdverslag al verzonnen. Of het nu kwam door de eclatante zege op IFC van een week eerder of de verschillende groene en bruine genotsmiddelen die werden genuttigd, zullen we nooit weten, maar de kop zou zijn ‘Het Vijfde houdt huis in Streefkerk’. Een zeer matige tweede helft voorkwam echter dat dit nu het geval is.

Het steeds beter wordende weer was de aanleiding dat Het Vijfde weer eens met een vrijwel volledige selectie van eigen spelers aan kon treden. Alleen keeper Robin verving net als vorige week Hengel, die nog steeds meneer Poetin angst staat aan te jagen bij de Noors-Russische grens. Een aantal spelers waren door verhuizingen en andere zaken, die ook prima op zondag kunnen, verhinderd.

Het Vijfde betrad het mooi egale, maar toch voor verraderlijk opstuitende ballen zorgende, veld in de volgende opstelling. Robin stond in goal met voor zich een defensie van Hurk, Michel, Wim en Slinger. Op het middenveld zorgden Auwi en Stijn voor de snelheid op de flanken, waarnaast de ervaren Ado en Heijst centraal zorgden voor de balans en het verdelen van het spel. Voorin moesten Peter en Kuil voor de doelpuntenproductie gaan zorgen. De kwaliteit op de bank was jaloersmakend op Vierde Klasse niveau met Bakkertie, Stek, Mocs (alleen voor noodgevallen vanwege iets met een marathon) en Frank.

Vanaf de aftrap was te zien dat Streefkerk aandoenlijk zijn best zou doen, maar niet zonder reden op de positie op de ranglijst staan, waar ze staan: laag dus. Het Vijfde beheerste de wedstrijd met een goede opbouw van achteruit en snelle combinaties in het voorste compartiment. Deze aanvallen stierven echter meer dan eens in schoonheid door onzorgvuldige passing of afronding. Uiteindelijk viel de eerste goal van de bezoekers uit een afgeslagen corner van de thuisploeg. Hurk ontfutselde een tegenstander op knappe wijze de bal en zette met een prima pass Peter aan het werk. De aanvaller zag de meegelopen Stijn geheel vrij opduiken in het strafschopgebied en leverde met een strakke voorzet de buitenspeler een niet te missen kans met zijn linkerbeen, waarmee hard en hoog werd binnengeschoten, 0-1.

Even later liet Stijn zien dat hij voortaan beter alleen maar met zijn linkervoet kan schieten, toen hij een andermaal prima voorzet van weer Peter voor open doel met zijn rechter pardoes langs de verkeerde kant van de paal schoot. Streefkerk ploeterde ondertussen door en even later wist Kuil zijn medeaanvaller alleen richting vijandelijke goal te sturen. Peter faalde vervolgens niet door droog en hard de keeper te passeren en zo de 0-2 aan te tekenen.

Vlak voor rust ging de wedstrijd in het slot. Stijn werd door een tegenstander nogal onbeholpen tegen het gras gewerkt binnen de beruchte lijnen van het strafschopgebied. De ietwat warrig leidende scheidsrechter kon niets anders doen dan een penalty voor het Vijfde toewijzen. Vol zelfvertrouwen en bravoure zette Kuil zich achter de bal om zijn belofte in de app van een dag eerder om een goal te maken in te lossen. Koel en precies stuurde de spits de Streefkerk-keeper de verkeerde hoek in, 0-3.

Na de thee kwamen Bakkertie, Stek en Frank in de ploeg als vervangers van Wim, Ado en Kuil. Het spel van Het Vijfde werd echter steeds armoediger. Moeilijke lange ballen, eindeloze solo’s, uit positie lopen en gemekker op elkaar vormde de basis van het tweede bedrijf. Peter, Auwi en Frank draaiden een aantal goede kansen vakkundig de nek om. Streefkerk bleef strijden voor een eretreffer en was daar diverse malen dichtbij. Het was aan Robin te danken dat Het Vijfde voor het eerst sinds 1823 weer eens de nul wist te houden. Vooral zijn redding in een één-op-één met een vijandelijke aanvaller vlak voor tijd is het vermelden waard.

Door de overwinning is Het Vijfde in punten gelijk gekomen met koploper VVGZ, dat zijn wedstrijd tegen mede-hoogvlieger Nieuw-Lekkerland zag worden afgelast. Komend weekend genieten de mannen van Het Vijfde van een vrij weekend, waarna op 9 april op het eigen Sportpark Oostpolder op het waardeloze tijdstip van half vijf ZBC de tegenstander zal zijn.

Opstelling: Robin; Hurk (Wim), Michel, Wim (Bakkertie), Slinger; Auwi, Heijst, Ado (Stek), Stijn; Peter, Kuil (Frank)

Scoreverloop: 0-1 Stijn (Peter); 0-2 Peter (Kuil); 0-3 Kuil (pen.)