Vermakelijke driepunter voor Het Vierde

Parkweg 7
3356LM
PAPENDRECHT

PAPENDRECHT – Het Vierde heeft zich afgelopen zaterdag hersteld van de smadelijke nederlaag tegen de jonge clubgenoten van Het Zesde van twee weken geleden. In een vermakelijke wedstrijd werden de oude rotten van Oranje Wit 7 op een 4-2 nederlaag getrakteerd.

Zoals elke week was het voor de leiding weer zoeken naar voldoende spelers. Zo stonden er op woensdagavond nog maar twee namen op het formulier. De langverwachte terugkeer van Hans, de beschikbaarheid van Otte op goal, de rekrutering van Eldemir en Alinda (wat Het Vierde genderneutraal maakte en dus erg van deze tijd) en late aanmeldingen van vaste spelers brachten de selectie van Het Vierde voor de wedstrijd toch nog op 16 personen.

Tegenstander Oranje Wit staat door de jaren heen altijd garant voor een leuke pot voetbal. De mannen zijn nog wat ouder dan die van Het Vierde, maar maken een hoop goed met hun technische en tactische kunde. Dit noopte Het Vierde om met een sterke opstelling de wedstrijd aan te vangen. Otte verdedigde het doel met voor zich een defensie met Auwi, Michel, Hans en Jos. Op het middenrif bewaakten Nick en Marcel de balans, terwijl Alinda en Paul de flanken bevolkten. Voorin moesten Peter en Stijn voor de doelpunten zorgen. De brede en ervaren bank bestond uit Wim, Bakkertie, Eldemir, Hurk en Frank.

Vanaf het eerste fluitsignaal van de verjarende scheidsrechter Waals (nogmaals gefeliciteerd!) ontspon zich een gelijk opgaand voetbalgevecht, waarbij Het Vierde licht de overhand had. De eerste scoringsmogelijkheden waren nog niet aan de aanvallers besteed, maar toen Hans een afgemeten en indraaiende voorzet richting het vijandelijke strafschopgebied verzond, hoefde Peter het lederen speeltuig slechts licht met de implantaatjes van richting te deviëren om de 1-0 op de borden te zetten.

Het Vierde kon slechts kort genieten van de voorsprong, toen de Dordtse middenvelder met de beste traptechniek op een meter of 25 van de goal van Otte geen strobreed in de weg werd gelegd. De uiterst precieze hoogte en curve van het schot liet de Drechtstreek-keeper een mooie, maar kansloze zweefduik produceren, 1-1. Even dacht Het Vierde de voorsprong snel te hervinden, maar de paal, een van de lijn gehaalde bal en een goede save op een technisch perfecte omhaal van Michel voorkwamen dit en dit alles binnen een tijdsbestek van luttele seconden.

Even later was het alsnog raak, toen Paul een corner op het hoofd van Nick wist te schilderen en deze de bal met een prima knik bij de tweede paal binnen liet vallen, 2-1. Ook deze voorsprong was helaas geen lang leven geschonken, toen Jos een van de Dordtse aanvallers een domme duwtje gaf in het eigen strafschopgebied. Volgens de verdediger was deze aanvaller echter een geweldige acteur, die scheidsrechter Waals met een Oscar-waardige prestatie in de luren legde en overtuigde een strafschop toe te kennen. Otte werd vervolgens vakkundig kansloos gelaten door de penaltynemer, 2-2.

Na de thee kwam er een nieuw arsenaal spelers Het Vierde van nieuwe impulsen voorzien: Bakkertie, Frank, Eldemir en Hurk kwamen binnen de lijnen voor Alinda, Stijn, Auwi en Paul. Het voetbalgevecht ging op dezelfde wijze als voor rust verder, waarbij beide teams goede mogelijkheden bij elkaar speelden. Het was uiteindelijke Nick, die na een heerlijke aanval over vele schijven, zichzelf aantrof nabij de vijandelijke zestien en besloot maar eens vol uit te halen. Zijn schot sloeg als een granaat in de verre kruising achter de vertwijfeld achterblijvende oranje-witte goalie voor de 3-2.

Kort daarop stelde Het Vierde de overwinning definitief veilig. Hurk besloot tot een lange bal om zijn aanvallers aan het werk te zetten. Tot verrassing van de verdediger, die al bezig was zijn excuses aan te bieden voor een matige pass, glipte de bal door de Dordtse defensie, waarna het voor Peter één-op-één met de keeper een koud kunstje was om deze te verschalken en zo de 4-2 aan te tekenen. Daarna wisselde de thuisclub nogmaals alsof het een lieve lust was en kwamen Alinda, Wim, Stijn, Paul en Auwi binnen de lijnen ter vervanging van Peter, Michel, Jos, Nick en Marcel.

De bezoekers gooiden alles naar voren om de aansluitingstreffer te realiseren. Twee grote kansen hiertoe werden echter door Otte vakkundig onschadelijk gemaakt. Aan de andere kant van het veld genoot de Drechtstreek-aanval van de vele vrije ruimtes en voetbalde menig mogelijkheid op een hogere score bij elkaar om helaas alle kansen te zien sterven in schoonheid. In de laatste minuten werd Otte nog vervangen door Peter, omdat de goalie zich door de scheidsrechter bij de wedstrijd van Het Eerste moest laten vertellen hoe hij zijn grensrechtersvlag in de lucht moest steken.

Ook was het nog genieten van de gebruikelijke irritaties, die horen bij een pot tussen Het Vierde en de mannen van Oranje Wit 7. Vooral Stijn liet zich nog even provoceren en trapte daar ook met beide benen in. Gewoon vriendelijk lachen, is altijd de beste remedie voor een dergelijke situatie, zoals de meer ervaren Paul kort daarop liet zien in een aanvaring met de meest irritante der Oranje-Witters.

Na het laatste fluitsignaal van Waals kon de overgrote meerderheid van de selectie zich op gaan maken voor het zuipfestijn dat in de avonduren op de club plaats vond. Door de overwinning nestelt Het Vierde zich in de top van klassement van de Vierde Klasse, al hebben veel teams nog wat wedstrijden in te halen ten opzichte van de blauwwitte brigade. Komende zaterdag staat een bezoekje aan de Dortenaren van GSC/ODS 3 op het programma.

Opstelling: Otte (Peter); Auwi (Hurk), Michel (Wim), Hans, Jos (Stijn); Alinda (Eldemir), Nick (Paul), Marcel (Auwi), Paul (Bakkertie); Peter (Alinda), Stijn (Frank)

Scoreverloop: 1-0 Peter (Hans); 1-1; 2-1 Nick (Paul); 2-2; 3-2 Nick (Eldemir); 4-2 Peter (Hurk)