Drechtstreek 7 pluimt Pelikaan 14.

Pelikaan 14

Mannen zaterdag, 7, 5e klasse 11

5 december 2015 14:00

Zaterdag 5 december stond bij de spelers van Drechtstreek 7 al een tijdje roodomrand in de agenda. Niet vanwege het naderende Sinterklaasfeest (alhoewel een aantal vaste krachten zoals L1/Adriaan en Marcel door de Goedheiligman beziggehouden werden) maar vanwege de returnwedstrijd tegen mede-laagvlieger Pelikaan 14. Een blik op de stand vooraf leerde ons dat beide ploegen met 3 punten onderaan stonden. Winnaar van deze wedstrijd neemt voorlopig afstand van de rode lantaarn. En zodoende waren de Drechtrekers gebrand op een overwinning.

De ploeg begon aan de klus met de volgende opstelling: Sven in de goal. Achterin vlnr Winash/Denes/René/John; middenveld bestond uit Joël/Martin/Rico en Dirk met voorin Patrick en Kelvin. Yuri begon op de bank en in de tweede helft sloten Jeroen/Rikash en Gert-Jan van Veen nog aan. Scheidsrechter Manoj maakte zijn debuut in het seniorenvoetbal en deed dit op verdienstelijke wijze. De eerste 10 minuten was het even aftasten aan beide kanten. Drechtstreek voelde dat het vandaag weleens kon gaan lukken. Toch was het Sven die als eerste doelman achter zich moest grijpen: gelukkig voor hem werd er gescoord uit buitenspelpositie en werd de goal afgekeurd. Aan de andere kant viel er wél een geldig doelpunt: nadat Denes van achteruit heel beheerst Martin inspeelde stuurde deze op zijn beurt Kelvin weg. De verdediging dacht aan buitenspel en bleef gedeeltelijk staan. Kelvin aarzelde niet en schoof de bal droog en laag in de linkerhoek: 1-0! Niet lang daarna veroverden Dirk en Martin op rechts de bal. Martin zette strak voor en Kelvin nam de bal prachtig vol op de pantoffel en liet de keeper van Pelikaan voor de tweede keer vissen: 2-0. DS 7 zat in een zetel! Toen begonnen de ervaren spelers van de Zwijdrechtenaren te zeuren en te zuigen. Met name onze jonge scheidsrechter moest het ontgelden maar hield zijn hoofd koel. Het leverde wel een gele kaart op voor de aanvoerder met een tijdsstraf als gevolg. Het zevende profiteerde van deze tijdelijke overtalsituatie. Na een aanval over de linkerkant via Joël volgde een voorzet. De bal werd in een kopduel geschampt naar de rechterkant waar Dirk opgesteld stond. In een vloeiende beweging dreigde hij eerst met een schot, kapte naar binnen en met een puntertje halfhoog in de korte hoek verschalkte hij de doelman en liet de 3-0 aantekenen. Met deze veilig voelende voorsprong zochten de Drechtstreek de kleedkamer op.

In de rust werden de wisselingen doorgenomen: Yuri verving Winash; Jeroen kwam John op rechts aflossen; GJ van Veen ging rechts op het middenveld spelen voor Dirk en Rikash kwam voor Joël in het veld. Het eerste kwartier in de tweede helft ging het op en neer. Drechtstreek gaf het initiatief een beetje aan Pelikaan en gokte op de counter. Een gevaarlijke keuze omdat de blauw-zwarten opeens een aantal kansen wist te creëren. Tijdens één van de aanvallen beoordeelde de scheidsrechter dat Yuri wat onstuimig een duel aanging: penalty! Sven was kansloos bij de hard ingeschoten strafschop: 3-1. Op zich was er nog niets aan de hand, maar dit zijn wel momenten dat een wedstrijd zou kunnen kantelen. Drechtstreek bleef rustig. Met name het centrum om René en Denes bleef voetballend overeind. Toen Martin met een forse duw in de rug in de  vijandelijke 16 neergehaald werd besliste de arbiter terecht op strafschop. Ricardo bleef (ondanks dat hij zijn laatste pingel gemist had) koel en plaatste de bal linksonder tot de 4-1 beheerst binnen. De wedstrijd werd definitief in het slot gegooid door een mooie individuele actie van Patrick  aan de rechterkant van het doel. Zijn schot ging rakelings langs keeper en goal maar gelukkig wist Kelvin de bal hoog in te tikken. Kelvins derde doelpunt van de wedstrijd betekende de 5-1 eindstand en zodoende wist Drechtstreek de laatste plaats af te geven aan de Peli’s. Sterker nog: ze wippen zelfs over de 4 punten van VVGZ 9 zodat de tiende plaats bereikt is.

Een belangrijke overwinning voor DS7 die aansluitend in een drukke kantine met hapjes van Denes, een Sinterklaas-boterletter en veel Hertog-Jannen en Jupilers gevierd werd. De verdiende winterstop is een feit. De competitie wordt hervat  in februari 2016. Maar tot die tijd wordt er door het zevende nog vlijtig doorgetraind op de donderdagavonden!