Verklaring Omtrent gedrag (VOG)

Helaas komt het nog steeds voor dat mensen in de sport misbruik maken van hun positie. Jaarlijks komen er in de sport meerdere gevallen van o.a. seksuele intimidatie aan het licht. VVDrechtstreek wil er alles aan doen om te zorgen voor een veilige voetbal-omgeving. Het bestuur heeft daarom besloten om het advies van NOC/NSF/KNVB te volgen en het kunnen overleggen van een VOG verplicht te stellen. Dit beleid geldt als aanvulling op de nu al binnen VV Drechtstreek beschikbare vertrouwenspersoon.

Onderstaand worden de verschillende aspecten van een VOG nader toegelicht.

Wat is een VOG?

Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een verklaring van het ministerie van Justitie en Veiligheid waaruit blijkt dat het gedrag van een persoon uit het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.

Waarom is een VOG belangrijk?

VV Drechtstreek streeft naar een veilige omgeving voor iedereen, in het bijzonder voor minderjarigen. Een verplichte VOG voor alle meerderjarigen die bij VV Drechtstreek met minderjarigen werken vormt een belangrijk onderdeel om deze veilige omgeving te creëren.

Andere maatregelen naast de VOG

In het verleden is al een aantal maatregel getroffen:

• Het communiceren van normen en waarden zoals deze binnen de vereniging gelden

Voor wie wordt de VOG aangevraagd?

De VOG wordt aangevraagd voor de volgende personen

• Iedereen in de leeftijdsgroep van 18 jaar en ouder die binnen de vereniging intensief contact heeft met minderjarigen.
    • Overige personen binnen VV Drechtstreek waarvan het bestuur heeft bepaald dat een VOG wenselijk is.

Wie organiseert en coördineert de VOG?

Vanuit het bestuur is een verantwoordelijke persoon aangesteld als VOG-coördinator. Deze is bereikbaar via [email protected].

Hoe lang is een VOG geldig?

Het bestuur van heeft bepaald dat een VOG iedere 3 jaar opnieuw wordt aangevraagd. Voorafgaand aan het verstrijken van deze periode wordt door VV Drechtstreek een nieuwe aanvraag gedaan.

Zijn er kosten verbonden aan het aanvragen van een VOG?

Het aanvragen van een VOG voor vrijwilligers van VV Drechtstreek is gratis .

De aanvraagprocedure voor een VOG

1. Enige dagen voordat de VOG-coördinator de aanvraag voor een VOG indient ontvang je een e-mail met een vooraankondiging en instructies.
  2. Zodra de VOG-coördinator de aanvraag voor een VOG indient ontvang je van “JUSTIS – Ministerie van Justitie en Veiligheid” een e-mail met een “Verzoek tot elektronische aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag”. Daarin staat een link. Met behulp van je DigiD en de aanvraagcode die in de mail staat log je vervolgens in op de website van JUSTIS. Na het correct invullen van je geboortedatum kom je op het aanvraagformulier. Op het aanvraagformulier hoef je alleen de aanvraaggegevens en de persoonsgegevens te controleren en daarna te bevestigen. Als alles volledig en correct is ingevuld druk je op “Aanvraag versturen”.
  3. Zodra je de aanvraag verstuurd hebt ontvang je een e-mail van JUSTIS met een bevestiging van de VOG-aanvraag.
  4. Als blijkt dat de aanvrager geen strafbare feiten heeft gepleegd ten aanzien van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd, dan beslist JUSTIS binnen 4 weken of je een VOG krijgt. Als er sprake is van strafbare feiten of als iemand “gevlagd staat”, dan beoordeelt JUSTIS aan de hand van een screenings-profiel of deze strafbare feiten een belemmering (kunnen) vormen voor de afgifte van de VOG in de specifieke context waarin deze wordt aangevraagd. In dat geval wordt binnen 8 weken een beslissing genomen.
  5. Bij een positieve beoordeling ontvang je aansluitend je VOG.

Wat moet ik doen na ontvangst van de VOG?

Na ontvangst van de VOG vragen we je het originele document zo snel mogelijk in een gesloten envelop met daarop de vermelding VOG in te leveren bij de VOG-coördinator van VVDrechtstreek. Stuur hiervoor voorafgaand een e-mail naar [email protected] om plaats en tijd van overdracht af te stemmen.

Indien de VOG-coördinator 6 weken na het indienen van de aanvraag geen VOG ontvangen heeft, dan stuurt de VOG-coördinator een e-mail met een herinnering.

Indien de VOG-coördinator 8 weken na het indienen van de aanvraag nog geen VOG ontvangen heeft, dan is het niet langer toegestaan om een taak of functie binnen VVDrechtstreek uit te voeren. De VOG-coördinator neemt contact op om de ontstane situatie te overleggen.

Wat te doen na weigering van een VOG of weigering om een VOG aan te vragen?

Neem in beide gevallen contact op met de VOG-coördinator. Deze kan op verzoek van betrokkene een gesprek met één van de bestuursleden organiseren. Hierop volgend zal een definitieve beslissing door het volledige bestuur worden genomen.

Beheer van de VOG’s

De VOG’s worden gescand en vervolgens beveiligd met een wachtwoord op een discrete digitale locatie opgeslagen. De hardcopy VOG’s worden in een aparte map gearchiveerd en op een discrete en beveiligde locatie bewaard. De VOG-coördinator heeft samen met een door het bestuur aangewezen 2e persoon (4-ogen-principe) toegang tot de documenten. De informatie in de VOG’s wordt alleen gebruikt om na te gaan of het een vrijwilliger toegestaan wordt een bepaalde functie binnen VVDrechtstreek te bekleden, waarbij te allen tijde de AVG-richtlijnen in acht worden genomen.

Ondertekening Gedragscode

Aanvullend op het aanleveren van een VOG, vraagt VVDrechtstreek deze personen ook om de binnen de vereniging geldende Gedragscode te ondertekenen. Deze discretie van deze gegevens wordt op dezelfde wijze gegarandeerd als de hierboven beschreven procedure voor de VOG. De inhoud van onze gedragscode vindt u hier.

Heeft u nog vragen?

Stuur dan een e-mail naar [email protected]. Samen op weg naar een veilige voetbalomgeving!