Historie

Een rood shirt met zwarte broek was het tenue waarin de eerste leden van onze vereniging het veld betraden. Na de oprichting door werknemers van de Papendrechtse vliegtuigfabriek Aviolanda op 1 juli 1946, namen zij onder de naam v.v. Aviolanda deel aan het populaire zomeravondvoetbal voor bedrijven.

De vereniging was in die periode aangewezen op het huren van verschillende velden, voornamelijk in Dordrecht. In 1961 veranderde het clubtenue in de bekende blauw-witte combinatie - de kleuren van vliegtuigfabriek Aviolanda. In 1965 kreeg de vereniging een eigen veld met houten clubgebouw en twee kleedkamers op het terrein van de fabriek, op het Slobbengors in Papendrecht.

AVIOLANDA WORDT DRECHTSTREEK

Na de fusie in 1967 waarbij de vliegtuigindustrie Aviolanda opging in Fokker, werd de naam van de voetbalvereniging veranderd in Drechtstreek. In 1977 verhuisde de vereniging naar de huidige locatie in de Oostpolder. Kort daarna had de jeugdafdeling al 140 leden. In 1981, het jaar van het 35-jarig jubileum, kende de vereniging een ledenstop om de club met 9 senioren- en 21 jeugdelftallen niet uit haar voegen te laten barsten.

GOEDE EN MINDERE TIJDEN

In het seizoen '85/'86 bereikte de club een mijlpaal toen het eerste elftal in een beslissingswedstrijd voor 1500 toeschouwers in Gorinchem tegen Well het kampioenschap van de toenmalige tweede klasse van de afdeling Dordrecht veroverde.

Enkele jaren later, op 21 september 1991, volgde een grote klap toen een brand het complex op de Oostpolder in de as legde. De leden zorgden er gezamenlijk voor dat de vereniging vrij snel een nieuwe versie van de oude kantine kon betrekken.

Ook sportief was er goed nieuws. Het eerste elftal begon aan een opmars, promoveerde voor de tweede keer op rij en kwam zo voor het eerst uit in de hoofdklasse van de toenmalige afdeling Dordrecht. In het seizoen '93/'94 promoveerde het eerste elftal met trainer Henri Eshuis zelfs naar de vierde klasse. Na herindelingen van de competities speelde het elftal in de vierde en derde klasse.

PROMOTIE NAAR DE 2DE KLASSE

Aan het slot van seizoen 2009/2010 wist het eerste elftal via de nacompetitie in de derde klasse na zeer spannende wedstrijden te promoveren. Door winst van de eerste periode van de competitie 2010/2011 in de tweede klasse werd voor het derde opeenvolgende seizoen nacompetitie gespeeld. Na winst in een dubbele ontmoeting tegen Dinteloord was Sliedrecht te sterk. Het tweede elftal promoveerde in dit seizoen wel, door de beslissingswedstrijd in en tegen Klundert met 1-3 te winnen. Het tweede elftal start daardoor na jaren tweede klasse het seizoen 2011/2012 in de reserve eerste klasse.

PROMOTIE NAAR 1STE KLASSE

In mei 2012 bekroonde het eerste elftal een mooi voetbalseizoen met een overwinning in een beslissingswedstrijd om het kampioenschap.  Drechtstreek versloeg voor 1200 toeschouwers op het complex van vv Woudrichem WNC uit Waardenburg in de verlenging met 2-1. De vereniging kwam  daardoor in het seizoen 2012/2013 uit in de eerste klasse en behaalde een zevende plaats.

De tweede helft van het tweede seizoen was lastiger. Uiteindelijk redde de ploeg het niet, waardoor Drechtstreek na de zomer van 2014 in de tweede klasse uitkwam.
Ook het seizoen erop was zwaar, uiteindelijk redde de ploeg het in de nacompetitie opnieuw niet en volgde degradatie naar de derde klasse.

In het seizoen 2016/2017 boog het team de curve onder leiding van trainer Miguel Munoz met een kampioenschap en promotie naar de tweede klasse om.

CORONA EN JUBILEUMJAAR

Op dat niveau kwam het eerste elftal van de club ook in het seizoen  2020-2021 uit, het seizoen dat werd stilgelegd door corona en waarin  ook alle activiteiten op het veld en in de kantine maanden stil  liggen. Gelukkig is het wel mogelijk aandacht te besteden aan het  75-jarig jubileum van vv Drechtstreek. Dat wordt in 2022 nog eens  dunnetjes overgedaan. Helaas degradeert het eerste elftal in het  weekend van de festiviteiten naar de derde klasse.