Trainingsstructuur

De trainingen worden op onderstaande wijze of combinatie daarvan gegeven.

Geïsoleerde individuele keeperstraining

In deze training met alleen keepers zal de nadruk liggen op het verbeteren van de individuele techniek en handelen van de keepers.

Fase
Tijdsduur
Trainingsaccenten

Warming up

15 min.

Oefeningen met bal waarbij veel getraind wordt op coördinatie, reactie, snelheid  en agility.

Oriëntatiefase

15 min.

Oefeningen waarbij simple basisvaardigheden voor het keepersthema worden getraind.

Oefen leerfase 1

15 min.

Vereenvoudigde wedstrijdgeoriënteerde oefeningen waar druk wordt gegeven door de andere keepers.

Oefen leerfase 2

Spelvorm

15 min.

Competatieve en ontspannende spelvormen waarin veel handelingen voorkomen welke gevraagd worden in het getrainde keepersthema.

Geïntegreerde training met veldspelers

Tijdens deze training wordt er een combinatie gemaakt tussen individuele keeperstraining en de groepstraining met de veldspelers. Binnen de doelstelling van de teamtraining worden een aantal oefenvormen gekozen waarin het oefenthema van de keeper centraal kan staan.

In het eerste deel van de training worden de keepers voorbereid op hetgeen ze straks met de veldspelers gaan trainen. Dit zijn vereenvoudigde vormen, waarbij vooral gelet wordt op de technische uitvoering. Ook wordt alvast gepraat over de tactische keuzes die misschien moeten worden gemaakt. Bij iedere situatie moeten immers keuzes gemaakt worden van opstelling (positie), afstand, uitgangshouding en balverwerking.

Vervolgens komen de spelers erbij. Er worden nu oefenvormen neergezet waarbij de weerstand steeds verder wordt opgevoerd. Eerst zonder aanvaller(s) voor het doel, later met aanvaller(s) en verdediger(s). Als de keeper de bal heeft onderschept, is er altijd een vervolgactie. Hij moet bijvoorbeeld openen naar de andere kant of in een doel op de middenlijn en/of naar medespelers.

Op deze manier wordt er wedstrijdecht getraind, waarbij de keeper onderdeel is van het team en er niet alleen op technische maar ook op tactische vaardigheden wordt getraind in samenwerking met het team. De keeper wordt daarbij gecoacht door de keepertrainers en de veldspelers door de veldtrainer.

Fase
Tijdsduur
Trainingsaccenten

Warming up

15 min.

Oefeningen met alleen keepers  waarbij veel getraind wordt op coordinatie, reactie, snelheid  en agility.

Oriëntatiefase

15 min.

Oefeningen met alleen keepers waarbij simple basisvaardigheden voor het keepersthema worden getraind.

Oefenvorm

Verdedigen

15 min.

Vereenvoudigde oefenvorm met velsspelers waarin in functie van de keeper wordt getraind binnen trainingsdoelstelling. Keeperstrainer coacht keepers, veldtrainers de veldspelers.

Partijvorm

Verdedigen

15 min.

Toepassingsvorm met veldspelers waarin in functie van de keeper wordt getraind binnen trainingsdoelstelling. Keeperstrainer coacht keepers, veldtrainers de veldspelers.

Oefenvorm

Aanvallen

15 min.

Vereenvoudigde oefenvorm met veldspelers waarin in functie van de keeper wordt getraind binnen trainingsdoelstelling. Keeperstrainer coacht keepers, trainers de veldspelers.

Partijvorm

Aanvallen