Arbitrageplan

Voetbalvereniging Drechtstreek is een vereniging die het beoefenen en het bevorderen van de voetbalsport als belangrijkste doelstelling heeft en streeft een optimale mix tussen prestatie en recreatie na, waarbij de sportiviteit hoog in het vaandel staat.

De cultuur binnen de vereniging wordt bepaald door de leden. De houding van leden en vereniging dienen overeen te komen met de geaccepteerde normen en waarden zoals deze in de hedendaagse maatschappij gelden en dienen te leiden tot een prettige verhouding zowel binnen de vereniging als naar buiten toe.

Een goede organisatie van de clubarbitrage is daarbij van groot belang. Als Drechtstreek  de arbitrage goed geregeld heeft, helpt dat enorm bij de werving en het behoud van een tevreden scheidsrechterskorps. En het behoeft geen toelichting: het leiden van wedstrijden is óók een sport! Zonder al die scheidsrechters kunnen we als vereniging de deuren wel sluiten.

De jeugd binnen onze club is hierin een belangrijke doelgroep als het gaat om het in stand houden van het hiervoor beschrevene.

Drechtstreek realiseert zich dat zij als vereniging een bijdrage levert aan de ontwikkeling van haar jeugdleden en is bereid hieraan bij te dragen middels een zo’n breed mogelijk palet aan mogelijkheden.

Passend bij de maatschappelijke taak als vereniging, streeft de club er dan ook naar haar jeugdleden zelfontplooiingsmogelijkheden te bieden en verantwoordelijkheid te laten dragen door haar jeugdleden in de gelegenheid te stellen om scheidsrechter te worden.

Een gestructureerde benadering van dergelijke clubarbitrage vereist echter een weloverwogen beleid. Het is daarom geen overbodige luxe om de vele aspecten van clubarbitrage goed te overdenken, intern te bespreken en het beleid op dit terrein vast te leggen in een plan. Het maken van een clubarbitrageplan dwingt ons om een richting te kiezen ten aanzien van alle belangrijke aspecten van clubarbitrage en voorkomt dat zaken onbewust over het hoofd worden gezien of ‘blijven liggen’. Bovendien biedt het clubarbitrageplan houvast bij de periodieke (bijvoorbeeld jaarlijkse) evaluatie van de ontwikkelingen op dit gebied.

Download hier het arbitrageplan