Selectieprocedure jeugd

De jeugd commissie is verantwoordelijk voor de indeling van alle spelers voor alle teams. De voorlopige teamindelingen worden elk seizoen in juni bekend gemaakt. Na twee competitiewedstrijden in het nieuwe seizoen worden de teamindelingen definitief. Verschuivingen gedurende het seizoen kunnen dan nog slechts in bijzondere situaties plaatsvinden (bij voorkeur in de winterstop). Hiertoe wordt gezamelijk besloten door de desbetreffende selectietrainer, jeugdcoordinator en technisch coordinator.

VOLGEN ONTWIKKELING JEUGDSPELERS
  • Gedurende het seizoen worden de spelers van de nieuwe lichting gevolgd door de jeugdcoordinatoren. De jeugdcoordinatoren bezoeken minimaal 2 wedstrijden in het seizoen. Dit komt neer  op 1 wedstrijd in het najaar, en 1 wedstrijd in het voorjaar. Op deze manier krijgen ze een goed beeld van de spelers met een toelichting van de trainers.
  • Tijdens de winterstop wordt een evaluatiegesprek gehouden met de trainer, technisch coordinator en jeugdcoördinator. Tijdens dit gesprek wordt ook de ontwikkeling van de spelers besproken en wordt het scoutingsformulier ingevult naar aanleiding van dit gesprek.
  • Vanaf februari zullen spelers van selectieteams, die er qua ontwikkeling aan toe zijn, mee gaan trainen met het selectieteam van de leeftijdscategorie waar de speler het komend seizoen gaat spelen.
  • Eind maart deelt de jeugdcoödinator de spelers, na overleg met de selectietrainer en technisch jeugdcoordinator, per leeftijdscategorie in een selectiegroep in die het uiteindelijke selectieteam en het schaduwselectieteam zal vormen, en een niet-selectiegroep die de onderliggende teams zullen vormen. Het kan zijn dat de selectiegroep qua aantal spelers groter is dan dat er uiteindelijk in het selectie- en schaduwselectieteam geplaatst kan worden. Dit betekent dan dat de spelers die buiten de selectie vallen na afloop van de selectieprocedure in een lager team worden geplaatst.
  • Tijdens de trainingen en wedstrijden van de nieuwe teams hebben de activiteiten van de nieuwe teams voorrang op de activiteiten van de huidige teams. Zowel de trainers van de huidige teams als de spelers worden op de hoogte gebracht van het te volgen programma.
  • De jeugdcoördinator stelt de niet-selectieteams samen. Een conceptindeling van deze teams wordt eind mei besproken met de huidige trainers.
  • In juni worden de indelingen via de website bekend gemaakt.
CRITERIA PER LEEFDTIJDSCATEGORIE

Jeugd O9

• Minimaal 9 spelers, maximaal 10 spelers.
  • O9-1 en O9-2 zijn het selectie- en schaduwselectieteam van de O9-afdeling.
  • Talentvolle 1ste jaars (O8) kunnen vervroegd in O9-1 of O9-2 geplaatst worden.
  • 1ste jaars spelers worden normaliter niet geselecteerd.
  • Formeren teams bij binnenkomst van spelers op leeftijd. Zoveel mogelijk spelers van hetzelfde geboortejaar worden bij elkaar geplaatst.

Jeugd O11

• Minimaal 9 spelers, maximaal 10.
  • O11-1 en O11-2 zijn het selectie- en schaduwselectieteam van de O11-afdeling.
  • O11-3 en O11-4 zijn het selectie- en schaduwselectieteam van de 1ste jaars (O10)
  • Talentvolle 1ste jaars (O10) kunnen vervroegd in O11-1 of O11-2 geplaatst worden.

Jeugd O13

• O13-1 en DO13-2 hebben samen minimaal 27 spelers, maximaal 29 spelers.
  • O13-1 en O13-2 zijn het selectie- en selectieschaduwteam van de O13 afdeling.
  • De beste spelers in de groep O13 spelen in O13-1 of O13-2. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen 1ste of 2de jaars spelers (O12 of O13).

Jeugd O15, O17 en O19

• De selecties van het 1ste en 2de elftallen bestaan uit minimaal 27 spelers en maximaal 29 spelers.
  • De jeugd commissie heeft de taak voor de indeling van de selectieteams van de jeugdelftallen neergelegd bij de selectietrainers. De indeling komt tot stand na overleg tussen de selectietrainer, de jeugdcoördinator en de technisch coördinator. Bij de indeling van de schaduwselectieteams wordt ook de trainer van dit elftal betrokken.
  • De jeugdcoördinatoren fungeren namens de jeugdcommissie als klankbord bij de indelingen voor selectietrainers en beantwoorden namens de jeugd commissie de vragen van belanghebbenden. De technisch coördinator geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de selectietrainers en aan de jeugdcoördinator.
  • Daar waar de regels niet in voorzien, neemt de jeugd commissie de eindbeslissing.