Drechtstreek geeft Sleeuwijk pak slaag

Mannen, 3, 2e klasse C

30 september 2017 14:30

R. Hocks

PAPENDRECHT - Drechtstreek heeft afgelopen zaterdag de eerste competitie driepunter van het seizoen 2017 / 2018 weten te bewerkstelligen. In een vrij eenzijdige wedstrijd werd het bezoekende Sleeuwijk op een 5-1 nederlaag getrakteerd.

Nadat vorige week in de seizoensoverture een late gelijkmaker van Streefkerk een streep zette door de eerste overwinning van het seizoen was het derde elftal erop gebrand om tegen Sleeuwijk haar puntentotaal te viervoudigen. Dat dit geen makkelijke opgave zou worden, bleek uit de resultaten van het vorige seizoen, toen de wit-zwarten twee keer veruit de betere waren. De 8-1 uitnederlaag lag bij menigeen nog vers in het geheugen.

Ondanks het grote aantal afwezigen kon Drechtstreek met een zeer representatief elftal aantreden op de zware mat van het hoofdveld van Sportpark Oostpolder. Keeper Hengel vormde de defensie samen met Pep, Michel, Bakker en Michael. Het middenveld bestond uit Marcel, Mocs en Buchie (na een langdurige schorsing uit het vorig seizoen voor het eerst weer van de partij en gelijk gebombardeerd tot aanvoerder). Voorop moesten de vleugelspelers Auwi en Stijn spits Peter van bruikbare ballen voorzien. Op de reservebank waren naast Stek en Frank nog drie jeugdige talenten van het tweede aangesloten. Randal, Mart en Robin kwamen een dagje stage lopen bij de ervaren rotten van het derde om de fijne kneepjes van het vak te leren.

Na de inmiddels bekende spelerspascontrole in de kleedkamer, waarbij de gespannen scheidsrechter (waarnemertje op de tribune) graag Stijns identiteitskaart wilde controleren en grensrechter Randal maande een hesje aan te trekken vanwege een sponsoruiting op zijn rug (gaat allemaal wel erg ver tegenwoordig), kon om stipt half drie worden afgetrapt. Drechtstreek speelde compact en geconcentreerd en liet met menig stevige tackle de tegenstander weten dat ze een heet middagje tegemoet gingen. Al snel ontstonden de eerste mogelijkheden voor de thuisploeg, maar de magische linker van Buchie moest er aan te pas komen om de wedstrijd open te breken. Een scherp aangesneden corner van de aanvoerder werd door Mocs richting goal getransporteerd, waar de echte spits in Peter het lederen speeltuig in het doelgebied onhoudbaar langs de vijandelijke goalie devieerde, 1-0.

Koren op de molen van Drechtstreek, dat wat verder inzakte en loerde op de counter. Stijn miste een opgelegde kans oog in oog met de keeper van Sleeuwijk. Uit de daaropvolgende corner van alweer Buchie belandde de bal eerst tegen de paal via Stijn, waarna Bakker alsnog doeltreffend wist uit te halen, 2-0. Sleeuwijk probeerde de aansluitingstreffer te realiseren, maar stuitte keer op keer op de goede defensie van de thuisploeg. Met de comfortabele 2-0 werd dan ook de thee in de rust genuttigd.

Na rust bracht Drechtstreek vier wissels in het veld. Stek, Randal, Mart en Robin kwamen in de ploeg voor Marcel, Pep, Michael en Mocs. Sleeuwijk ging op zoek naar een goal, maar werd binnen een paar minuten getrakteerd op een derde tegentreffer, toen Auwi Peter in het strafschopgebied in stelling bracht en de spits zich dit buitenkansje niet liet ontnemen en koel de bal in de hoek schoot, 3-0. Enige tijd later ging de wedstrijd op slot, toen het weer Auwi was, die zich een weg baande door de vijandelijke defensie en op het juiste moment de meegelopen en geheel vrijstaande Stijn bediende. Het was vervolgens een koud kunstje voor de buitenspeler om de bal in het lege doel te tikken, 4-0.

Drechtstreek vond het vervolgens wel best en aanvoerder Buchie gaf Sleeuwijk de mogelijkheid de spreekwoordelijke eer te redden door, in een poging op de rand van zijn eigen strafschopgebied een tegenstander uit te spelen, prompt balverlies te leiden. Sommigen zagen hierin een misplaatste vorm van arrogantie, maar een belabberde conditie was een meer waarschijnlijke oorzaak. De gezette spits van de bezoekers nam dit cadeautje graag in ontvangst en pakte het vervolgens ook uit door Hengel kansloos te laten met een droge schuiver in de hoek, 4-1. Verder kwam Sleeuwijk niet en Drechtstreek liet menig mogelijkheid onbenut om de score uit te breiden. Uiteindelijk verzorgde jongste bediende Robin het slotstuk van de wedstrijd door slim door de linies te sluipen en de uitstekende assist van Stek met een geplaatst schot tot goal te promoveren, 5-1.

Met vier punten uit de eerste twee duels is Drechtstreek goed begonnen aan de competitie. Volgende week volgt de volgende uitdaging met een uitwedstrijd tegen Schelluinen, al zal deze wedstrijd toch enigszins in de schaduw staan van de Derby van Papendrecht tegen onze dorpsgenoten van rood-zwart, die een week later op de planning staat. Gezien de run op de kaarten voor deze burenruzie, die ongetwijfeld zal ontstaan, is het verstandig om morgenochtend in een slaapzak voor de plaatselijke sigarenhandel te gaan liggen, zodat u niets van dit festijn zal missen.

Scoreverloop: 1-0 Peter (ass. Mocs), 2-0 Bakker (ass. Stijn), 3-0 Peter (ass. Auwi), 4-0 Stijn (ass. Auwi), 4-1, 5-1 Robin (ass. Stek)

Opstelling: Hengel; Pep (Randal), Michel, Bakker, Michael (Mart); Marcel (Stek), Mocs (Robin), Buchie; Auwi, Peter, Stijn (Frank)