Vertrouwenspersoon

De Vertrouwens Contact Persoon (hierna te noemen VCP) bij vv Drechtstreek is Yolande ten Tuynte:

“Graag wil ik mijzelf aan jullie voorstellen. Mijn naam is Yolande ten Tuynte, als ouder al heel wat jaren betrokken bij vv Drechtstreek. De kennismaking startte in 1988 toen mijn oudste zoon (Damiën) begon met voetballen. Hierna volgde nog mijn twee andere zoons (Dennis en Mark). Zeker in de periode dat zij nog in de junioren speelden, stond ik wekelijks langs de lijn. Naast mijn rol als supporter ben ik ook nog enkele jaren bij de vereniging betrokken geweest als coördinator van een jeugdelftal. Omdat ik al vele jaren werkzaam ben in de hulpverlening, is mij in die periode gevraagd om de rol van vertrouwenscontactpersoon op mij te nemen. Leuk om te vermelden is dat Drechtstreek op dat moment de eerste voetbalvereniging in de regio was die een vertrouwenscontactpersoon aanstelde.”

EEN VEILIGE OMGEVING

VV Drechtstreek wil voor iedereen, lid of bezoeker, een veilige omgeving creëren, waar iedereen met plezier zijn of haar sport beoefent. Helaas komt het wel eens voor dat een sporter, trainer, begeleider of vrijwilliger in een situatie komt die als (seksueel) intimiderend wordt ervaren. Om ervoor te zorgen dat dit zo min mogelijk gebeurt én in de toekomst voorkomen kan worden is binnen vv Drechtstreek een VCP aangesteld.

Als VCP is Yolande een centraal aanspreekpunt om met elkaar te zorgen dat de omgang binnen de club leuk en veilig blijft. Als je toch met ongewenst gedrag te maken krijgt, is het belangrijk te weten waar je terecht kunt voor hulp, ondersteuning of simpelweg een advies of luisterend oor. Als VCP is Yolande op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn om hulp te krijgen. Daarnaast stimuleert een VCP de vereniging om preventieve maatregelen te nemen. Zij zal luisteren naar je verhaal en helpt jou zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen.

Dat het belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken zal duidelijk zijn, maar dit zal nooit zonder overleg en toestemming gebeuren, er gebeurt dus niets wat jij niet weet. De VCP kan jou helpen om je wegwijs te maken waar jij met jouw probleem terecht kunt binnen de vereniging, sportbond of eventueel politie.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

De VCP is er ook voor vragen die kunnen spelen vóór dat er daadwerkelijk problemen zijn. Bij Yolande kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor iedereen binnen vv Drechtstreek: trainers, coaches, ouders, begeleiders, vrijwilligers en teamleden.
Daarbij geldt dat door vroegtijdig problemen te melden en hier over te praten we ervoor kunnen zorgen dat er snel een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie en herhaling voorkomen kan worden.

WANNEER KUN JE BIJ DE VCP TERECHT?

Wanneer je het gevoel hebt dat je met een bepaalde vraag of probleem niet terecht kunt bij bijvoorbeeld een leider, trainer of coördinator kun je in onderstaande situaties direct terecht bij de VCP:

• Ongewenst (seksueel) gedrag
    • Grensoverschrijdend gedrag: iemand doet iets wat jij onprettig vindt

Voor onderstaande zaken kun je in eerste instantie terecht bij de coördinator:

• Pesten en gepest worden
    • Het gevoel hebben dat je om een bepaalde reden er niet bij hoort
    • Als je iets vermoedt of je zorgen maakt

De coördinator zal er in het geval van een vervolggesprek voor zorgen dat het gesprek door een extra persoon vanuit de vereniging wordt bijgewoond. Al naar gelang het onderwerp kan dit de (jeugd)voorzitter of bijvoorbeeld één van de andere coördinatoren zijn. Doel van dit zogenaamde 4-ogen-principe is het creëren van een vertrouwde omgeving van het gesprek.

Zijn het lastige zaken om te bespreken met trainer/coördinator, maar wil je deze toch eerst bespreken met de (jeugd)voorzitter, neem dan contact met hen op. Indien nodig zullen zij je in contact brengen met de VCP.

Belangrijk: de VCP is niet aanspreekbaar voor voetbaltechnische zaken zoals bijvoorbeeld selectieprocedures. Hiervoor dient contact opgenomen te worden met de desbetreffende coördinatoren binnen vv Drechtstreek.

HOE IS DE VCP TE BEREIKEN?

Yolande ten Tuynte is te bereiken via e-mail: [email protected]
Of mobiel: 06 - 531 706 21
Als niet wordt opgenomen, spreek dan je naam en telefoonnummer in. Of stuur een berichtje of whatsapp dat je speler bent van vv Drechtstreek en dat je graag teruggebeld wilt worden. Yolande neemt dan contact met je op.

Alle meldingen moeten op hoofdlijnen worden gerapporteerd aan het bestuur. Als jij dat wilt, kan dat ook anoniem. In principe heeft de VCP een geheimhoudingsplicht. Echter, in het geval van strafbare feiten, waarbij het bestuur van mening is dat de veiligheid van de leden van de vereniging in het geding is, kan en mag de klacht niet anoniem gerapporteerd worden.

Mocht je nog twijfelen over het benaderen van de VCP binnen de vereniging dan kun je met eerste vragen of om je verhaal te vertellen ook contact opnemen met het NOC*NSF meldpunt. Het NOC*NSF meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen.
Het nummer is 0900 - 202 55 90 (€ 0,10 per minuut).