Spelregels

Spelregels zijn een essentieel onderdeel van de sport. Dankzij duidelijke regels verloopt een voetbalwedstrijd sportiever, en dus leuker.

Wist je dat er maar zeventien internationaal geldende regels zijn in het voetbal? De scheidsrechter kent al deze regels en zorgt ervoor dat deze tijdens de wedstrijd op de juiste manier worden nageleefd. Als speler, trainer-coach, ouder of toeschouwer hoef je niet het volledige spelregelboek te kennen. Om de scheidsrechter te begrijpen en het voetbal op een goede manier te beleven is het wel essentieel dat je de meeste regels kent.

Met deze documenten bent u geheel op de hoogte van de geldende spelregels:

Spelregels veldvoetbal 2017-2018

Praktische richtlijnen 2017-2018

Spelregelwijzigingen 2017-2018

Questions & Answers Spelregels veldvoetbal

STRAFCODES

Vanaf het seizoen 2014-2015 zijn er bij gele en rode kaarten acht strafcodes welke gebruikt worden. Alle gele kaarten worden ondergebracht in één strafcode, voor de directe rode kaarten zijn er zes codes. Daarnaast is er de code 'Overige overtredingen begaan door teamofficials.

In aanvulling hierop zijn er eenvoudig in te vullen (gesloten) specificatievragen, waarna er een doorgaans voldoende helder beeld ontstaat van de bijbehorende overtreding. Hierdoor worden er voor de meeste overtredingen geen aanvullende rapportages van (assistent-) scheidsrechters meer verlangd.

Bovendien sluiten de benamingen van de nieuwe strafcodes beter aan bij het herkenbare (spelregel)taalgebruik uit het spelregelboek. De vereenvoudigingen maken het voor scheidsrechters sneller en makkelijker om op het digitale wedstrijdformulier (DWF) de juiste strafcodes in te vullen.

De acht strafcodes op een rij:
Strafcode 1: Gele kaart
Strafcode 2: Voorkomen van een doelpunt of ontnemen van een duidelijke scoringskans
Strafcode 3: Ernstig gemeen spel (tijdens een duel om de bal)
Strafcode 4: Gewelddadige handeling (buiten een duel om de bal)
Strafcode 5: Beledigen
Strafcode 6: Bedreigen
Strafcode 7: Spuwen
Strafcode 8: Overige overtredingen begaan door teamofficials

Voor meer informatie over de strafcodes, zie document: toelichting strafcodes.