Cookie beleid vv Drechtstreek

De website van vv Drechtstreek is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Trainingstructuur/

Trainingstructuur/

Een goede training staat of valt bij de keuze van een goede oefenvorm die past bij de doelstelling van de training. Wat zijn de aandachtspunten bij de keuze van de juiste oefenvorm?

KEUZE VAN OEFENVORM

Bij de oefenvormen dient er gebruik gemaakt te worden van voetbalechte vormen die voldoen aan de ‘eisen van een basisspelvorm’ en passen binnen de structuur van het voetballen. 

De eisen die gesteld worden aan een spelvorm zijn: 

1.    Een voetbaleigen karakter: de vorm is een vereenvoudiging van de ‘echte’ wedstrijd 

2.    Veel herhalingen:

  • geen lange wachttijden (rijtjes)
  • goede planning en organisatie
  • voldoende materialen (ballen, doelen, hesjes, etc.)
  • evt. meerdere vormen uitzetten
  • tijd training optimaal benutten
  • korte, bondige uitleg aan spelers/speelsters

3.    Rekening houden met de groep:

  • leeftijdspecifieke kenmerken
  • niveau van de spelers
  • beleving

4.    Juiste coaching

  • plaatje, praatje, daadje
  • vraag-en-antwoord spel
  • ingrijpen/stopzetten
  • aanwijzingen geven
  • voorbeeld geven of laten voordoen

METHODISCHE STAPPEN

Na het zorgvuldig kiezen van een bepaalde oefenvorm, bestaat de kans dat de oefenvorm niet loopt zoals dat van te voren de bedoeling was. Op zo'n moment is het noodzakelijk om een voetbalvorm aan te passen.

Wanneer een trainer start met de oefenvorm zijn er een 3-tal hulpvragen die je jezelf kunt stellen:

  • Loopt het?

Waartoe nodigt de gekozen oefenvorm de kinderen uit?

  • Lukt het?

Welke voetbalhandelingen zie je veel terug?

En kunnen de kinderen deze toepassen?

  • Leert het?

Wat ziet en doet de trainer?

Wanneer 1 van bovenstaande vragen met een 'nee' wordt beantwoord, dienen er aanpassingen in de oefenvorm gedaan te worden. Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar:

  1. Meer of minder spelers/speelsters
  2. Groter of kleiner maken van de ruimtes
  3. Meer of minder goals
  4. Grotere of kleinere goals
  5. Werken met lijndribbel i.p.v. doeltjes
  6. Meerdere vormen uitzetten

STRUCTUUR VAN TRAINEN

Het trainen van A-, B-, C-junioren en D-, E- en F-pupillen vraagt verschillende kwaliteiten van de trainers van  Drechtstreek. Er zijn veel dingen waar je op moet letten bij het geven van de training. Hoe organiseer je nu eigenlijk een training voor deze leeftijdscategorien?

Om voetbalwedstrijden te kunnen lezen, het voetballen trainbaar te maken en met elkaar over voetballen te kunnen praten, is er door de KNVB een structuur van het voetballen opgezet. In deze structuur wordt het voetballen opgedeeld in een aantal teamfuncties. Binnen deze teamfuncties maken we gebruik van een aantal teamtaken. Binnen deze teamtaken is het de bedoeling om de spelers tal van voetbalhandelingen met balcontact (techniek) en zonder balcontact te leren.

Aanvullend op de structuur van het voetballen zijn een aantal algemene uitgangspunten geformuleerd. 

Algemene uitgangspunten bij het aanvallen:

  • Speelruimte zo groot mogelijk maken, breedte en diepte.
  • Diep denken en zo mogelijk diep spelen.
  • Bal houden.
  • Breedte spel dient als voorbereiding voor diepte spel.
  • Veldbezetting zo optimaal mogelijk houden 

Algemene uitgangspunten bij het verdedigen:

  • Speelruimte zo klein mogelijk maken.
  • Naar de bal toe.
  • Naar eigen doel toe.
  • Naar binnen knijpen.
  • Druk op de balbezittende tegenstander houden.
  • Scherp dekken in de omgeving van de bal.
  • Ruimte- rugdekking geven, verder van de bal af.
  • Zo lang mogelijk nuttig blijven, maak geen overtreding. 
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!