Handhaving gloort aan horizon voor Drechtstreek 3

2e klasse/3e klasse E

9 juni 2018 14:30

K.Konings

PAPENDRECHT - Drechtstreek 3 is nog een overwinning verwijderd van handhaving in de Tweede klasse. Op een zonovergoten Sportpark Oostpolder was, na Oranje-Wit 4, ook Sliedrecht 4 niet opgewassen tegen de dadendrang van de blauw-witte brigade. Met een 3-1 overwinning werd de finale van de nacompetitie bereikt.

In vergelijking met de vorige nacompetitiewedstrijd was er een ruim arsenaal aan spelers beschikbaar. Blijkbaar stond er dit weekend geen bijzonder festival in de agenda en was het aantal kinderverjaardagen beperkt. Doordat de bank voornamelijk bevolkt werd door geblesseerd Drechtstreek-talent, moesten Jeroen, Maurits, Mart en Hans (inmiddels mondeling akkoord met een vast dienstverband bij het Derde voor komend seizoen) hun beste beentje weer voorzetten voor de eer van het blauw-witte shirt. Dat shirt was overigens geel voor deze wedstrijd, want de bezoekers uit Sliedrecht dragen immers dezelfde kleuren.

Het bezoekende team uit het baggerdorp was voor het Derde geen onbekende. In het verleden bestreed Drechtstreek deze ploeg in menig voetbalgevecht met wisselende resultaten als uitkomst. De duidelijk Turkse signatuur van het team blijkt uit de goede technische vaardigheden en ongebreidelde passie voor het spelletje. Maar in de tijd van Ramadan is voetballen op het heetst van de dag met een matig gevulde maag geen sinicure, zou later die middag blijken.

Klokslag half drie blies de jonge, maar prima fluitende, scheidsrechter de wedstrijd op gang. De aftastende fase was vrij snel ten einde, toen Auwi er een stevige tackle uitgooide. Ondanks dat het vooruitgestoken been van de aanvaller niet volledig was gestrekt, leverde dit vergrijp de eerste gele prent van de wedstrijd op en de toon was gezet. Stek zorgde voor het eerste voetballende hoogtepunt door een corner in ene op de verre paal te krullen. Even later viel de 1-0, maar door (dubieus) buitenspel vond deze goal geen doorgang. Langs de lijn zorgden beide supportersgroepen voor een mooie omlijsting van het duel, waardoor we ook een nieuwe bijnaam voor Stijn hebben: 'White Jesus'. Dat is in ieder geval beter dan de schapengeluiden, die de buitenspeler tijdens zijn beurt als vlagger in de eerste helft ook te horen kreeg.

Drechtstreek controleerde de wedstrijd, maar moest op de hoede zijn voor de snelle combinaties van de bezoekers. Halverwege de eerste helft nam het Derde de leiding. Auwi kwam met een karakteristieke solo het strafschopgebied binnen en legde de bal op het juiste moment breed op de mee naar voren gekomen Mart, die Verloop even liet zien dat hij eigenlijk best een basisspeler bij het Tweede zou kunnen zijn (hoe goed is je eerste rechtsback dan wel niet, Marco?). Met precisie deponeerde de verdediger de bal binnenkantje paal in het doel, 1-0.

Bij Sliedrecht begonnen de eerste spelers een uitgebluste indruk te maken. Iedere gelegenheid werd aangegrepen om even te zitten op de hurken of op het veld om uit te rusten. Koren op de molen van het Derde dat op zoek ging naar de tweede goal. Vlak voor rust kreeg Drechtstreek zo'n 15 meter over de middenlijn een vrije trap. Tijdens de discussie, die de tegenstander aanging met de scheidsrechter, had Stek gezien dat de keeper van de baggeraars wat ver voor zijn goal stond. De precieze trap leek niet hard genoeg (of de goalie lette toch wat beter op dan in eerste instantie gedacht), want een simpele vangbal leek in de maak. Op miraculeuze wijze verdween het speeltuig door de handen van de keeper heen toch in de goal. Het had wat weg van de 3-1 van Gareth Bale in de laatste Champions League finale. Met 2-0 de pauze in was blijkbaar een dusdanig bedwelmend vooruitzicht voor de thuisploeg, want de ploeg ging alvast in de ruststand. En pardoes sloeg Sliedrecht toe. Na een mooie solo van de nummer 10 van de bezoekers, die zomaar vier man passeerde in het Drechtstreek-strafschopgebied, was keeper Hengel kansloos op het geplaatste schot.

Na de thee kwam Ado voor Michael. Drechtstreek ging op zoek naar een grotere voorsprong. Een blessure bij de beste speler van Sliedrecht kwam wat dat betreft ook niet slecht uit. Een corner bracht uiteindelijk de bevrijdende 3-1. Jeroen verlengde de bal met het hoofd en zag dat dat pardoes leidde tot een goal via het hoofd van een Sliedrecht-verdediger. Dit leek de nekslag voor de Sliedrechtse aspiraties richting promotie, want steeds vaker zag je krachteloze passes en kansloze dribbels. Toch moest Drechtstreek op z'n hoede zijn, want bij een aansluitingstreffer kon het zomaar weer lastig worden. Scherp counteren was het recept, waarbij 'White Jesus' (ingevallen voor Auwi) de mooiste kans een-op-een met de keeper onbenut liet.

Verdedigend bleef Drechtstreek vrij moeiteloos op de been. De grootste mogelijkheid voor Sliedrecht ontstond uit een miscommunicatie tussen Hengel en Bakker (zijn jullie er al uit waar nou de fout lag, mannen?), maar gelukkig hobbelde de bal netjes naast de goal zonder dat een Sliedrecht-aanvaller deze kon bereiken. Nadat Frank Ado moest vervangen vanwege een kapotte hamstring wisten de Baggerdorpers toch nog te scoren, toen de spits vogeltje vrij mocht binnen knikken. Gelukkig gebruikte Michael zijn vlag en werd de goal afgekeurd wegens buitenspel. Kort daarop blies de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en kon het seizoen van het Derde weer met een wedstrijd worden verlengd.

Volgende week is het de dood of de gladiolen voor het Derde. Dan komt op Sportpark Oostpolder het altijd lastige Vuren 2 een poging wagen om de perfecte nacompetitie van de Blauw-Witten te beeindigen. Uw steun is dus gevraagd: zaterdag 16 juni, 14.30 uur, Sportpark Oostpolder, tot dan!

Scoreverloop: 1-0 Mart; 2-0 Stek; 2-1; 3-1 Jeroen

Opstelling: Hengel; Mart, Hans, Bakker, Michael (Ado (Frank)); Stek, Marcel, Maurits; Auwi (Stijn), Peter, Jeroen