Drechtstreek 8 veegt vloer aan met VVGZ 10.

VVGZ 10

9 februari 2019 16:00

Het 8e elftal van Drechtstreek heeft de laatste wedstrijden de wind in de rug. Dit was ook letterlijk het geval op het veld tijdens de competitiewedstrijd in Zwijndrecht tegen VVGZ 10. Na een aantal winstpartijen kon de Oostpolderploeg door een overwinning in stormachtige omstandigheden zich definitief nestelen in de subtop van de ranglijst. De heenwedstrijd tegen de startende senioren werd met 4-1 winnend afgesloten bij de start van de competitie.

Met Winnie weer terug uit Suriname hadden we gelukkig een aantal gastspelers om het team te compleet te maken: Robin, Martijn en oud-achtste speler Kelvin versterkten de gelederen. De basis zag er als volgt uit: Winnie in de goal. Achterin van links Martijn/Denes/Alexander en Jeroen. Het middenveld bestond uit Robin/Marcel/Daniël en Gert-Jan. Vlak achter de spits speelde Kelvin met aanvoerder Martin in de punt. Timo, Rob en Patrick W. startten op de bank. De eerste helft hadden we vreselijke wind tegen. Als er van achteruit een pass werd gegeven of een uitworp van Winnie dan kwam deze in sommige gevallen gewoon terug. De opdracht leek wel om de schade beperkt te houden in de eerste helft en dan met windje mee in de tweede helft toe te slaan. Het jonge team van VVGZ was gelijkwaardig maar met de wind als 12e man speelden ze in het eerste bedrijf voornamelijk op de helft van Drechtstreek. Bij één van die afstandsschoten zweefde Winnie naar de bal toe en tikte hem uit de kruising. Adriaan en Denes hadden achterin hun handen vol en Daniël en Marcel probeerden de snelheid van Kelvin en Martin te gebruiken maar de precisie van deze passjes ontbrak. Na een half uur ging Martin er met de bal vandoor. Met kunst en vliegwerk kreeg hij de bal bij Robin die aan de linkerkant van het strafschopgebied zat te “loeren”. Hij nam de bal aan, nam even zijn tijd en met een bekeken schot met zijn zwakkere rechter verschalkte hij met een hoge geplaatste bal de keeper wat de gewenste 0-1 voorsprong opleverde. Het vervolg kon aan beide kanten plaatsvinden: de ingevallen Patrick W kreeg twee kansen kort achter elkaar waarbij één keertje de lat getroffen werd. Ook de tegenstander had kansen maar de wind hielp hen niet. Een schot op de lat met aansluitend een show-duik van Winnie waren het maximaal haalbare zodat de 0-1 voorsprong mee in de kleedkamer genomen werd.

Met de wind in de rug in het vooruitzicht werd Timo gewisseld voor Martijn waarbij Jeroen naar de linkerkant verschoof en Gert-Jan een plekje in de ploeg naar achteren zakte.Timo ging rechts op het middenveld spelen. We hadden veel scenario’s doorgenomen om gebruik te maken van de wind (aftrap/corners): de tweede helft zou de helft van de corners worden. Het 8e domineerde en het leek wel of het Zwijndrechtse strafschopgebied belegerd werd. Corner na corner werd afgedwongen. Op één van de corners aan de linkerkant krulde Kelvin de bal magnifiek in de rechterkruising:0-2! De VVGZ-keeper was kansloos en geklopt. Na wederom Kelvin’s corner, die de bal hoog voor de goal plaatste, gaf de wind het laatste zetje: 0-3. Martijn, inmiddels ingewisseld voor GJ, voelde zich verdedigend iets te zeker toen hij in een uiterste poging van voetballend op te lossen de klassieke fout maakte met door-het-midden-uitverdedigen. Onderschept door de tegenstander was het een koud kunstje voor de aansluitingstreffer:1-3. VVGZ had een paar kansjes op de 2-3 maar deze viel niet door subliem keeperswerk. Toen Adriaan met een mooi geplaatst schot cross vanaf de linkerkant op de zestien de lange hoek in krulde, was de wedstrijd gespeeld:1-4. Daniël en Patrick W tekenden voor de mooiste combinatie van de wedstrijd: na een mooie één-twee en een slepende beweging faalde Daniël oog in oog met de keeper in eerste instantie. Niet veel later kwam hij van dezelfde kant het strafschopgebied binnen maar dit keer schoot hij de bal onberispelijk binnen in de linkerhoek:1-5. Het slotakkoord was voor de voor Marcel weer ingevallen Robin die met zijn gedraaide corner de derde goal uit een hoekschop in deze wedstrijd wist te verzilveren voor de uiteindelijke eindstand van 1-6.

Door deze driepunter staan we stevig op de zesde plek. Volgende week om 12.00 uur komt “Angstgegner” Hardinxveld op bezoek. We gaan de komende dagen eens goed nadenken over hoe we de wedstrijd gaan beginnen. De bus parkeren is een optie maar met de snelle spitsen in Hardinxveldse gelederen zullen we ook meer snelheid moeten gaan inbouwen in de vereniging.
Komt dat zien, komt dat zien!