Drechtstreek 8 bereikt uniek puntenaantal tegen Unitas 4.

Unitas 4

4 mei 2019 12:00

René Nederlof

Als het tweede uitspeelt en het eerste vrij is dan is het altijd uitkijken wie er om 12.00 uur de wedstrijd op het hoofdveld speelt. Meestal is dit een jeugdig selectieteam (19-1/17-1/15-1) of het team van de week. Toeval of niet: ditmaal stond het 8e ingepland voor de thuiswedstrijd tegen Unitas 4. De uitwedstrijd eerder dit seizoen tegen de jonge ploeg werd nipt gewonnen. Hoe zou deze ontmoeting verlopen?

De opkomst was hoog te noemen: met allemaal ‘eigen spelers’ zou Drechtstreek 8 de klus moeten klaren. In de goal stond uiteraard Winash. Achterin Gert-Jan/Chris/Adriaan en Jeroen. Op het middenveld Patrick W./Daniël/Marcel en Rico. Voorin het koningskoppel Martin met Stefan. Dit betekende dat Patje/Timo/Buks eerst op de bank moesten plaatsnemen. Drechtstreek 8 nam het heft in handen. Unitas, ofschoon zeer jeugdig, was laks in de duels waardoor blauw-wit rustig kon voetballen. Van achteruit via Chris en Adriaan maar ook via de zijkanten Gert-Jan en Jeroen werd er geprobeerd voetballend op te bouwen. Uiteraard werd dit afgewisseld met lange ballen op Martin en Stefan waardoor altijd gevaar gesticht werd, maar de Gorkumse verdediging was opvallend snel ter been en was op onze lange bal goed ingesteld. Bij een corner van Rico vanaf rechts kopte Marcel de bal tussen de palen. De verdediger wist slechts met de arm de bal van de lijn te halen: scheidsrechter Nederlof wees naar de stip. Daniël, al weken in blakende vorm, nam zijn verantwoordlijkheid en schoot de bal onberispelijk binnen in de rechterhoek: 1-0. Een paar minuten later ging Rico er aan de linkerkant vandoor. Stefan loerde achter twee verdedigers en wees waar hij de bal wilde hebben zoals Van Basten ooit naar Bergkamp wees in de wedstrijd op 18 juni van Oranje tegen Duitsland op het EK in 1992. Rico begreep dit gebaar feilloos en gaf een mooi bal in Stefan’s loop. Uit een nog moeilijke hoek liet de spits de meelopende verdedigers en de keeper kansloos waardoor zijn eerste van het seizoen op het scorebord kwam: 2-0 voor Drechtstreek. Unitas kon er weinig tegenin brengen. De verdediging van het 8e stond gewoon goed. Helaas moest Gert-Jan met een rugblessure het veld verlaten en werd hij gewisseld door zoon Timo. Ook Chris moest (met hevige kuitkrampen) het strijdtoneel verlaten waardoor Marcel laatste man ging spelen en Buks in de ploeg kwam. Met deze voorsprong van 2-0 gingen we de kleedkamer in voor de rust.

Met Patje voor Martin in de spits en een werkend scorebord op het hoofdveld wilden we de zege veiligstellen. In de tweede helft was Drechtstreek niet meer zo dominant als in de eerste helft. Het loopvermogen van Marcel op het middenveld en Martin voorin werd node gemist. Unitas kreeg plotseling kansen. Het was Winash die tot twee maal toe een zeker lijkend doelpunt wist te voorkomen. De eerste keer sloeg hij met een reflex de bal richting de paal en de tweede keer zweefde hij stijlvol naar de bal in de rechterhoek: alle lessen van zijn keeperstrainingen bij de jeugd van Drechtstreek toepassend. Drechtstreek herstelde zich aan het einde van de wedstrijd wel en won geslepen harde duels op het middenveld. Maar het was Unitas die dichterbij de 2-1 zat dan Drechtstreek bij de 3-0. In de slotminuten raakte Rico nog geblesseerd aan zijn linkerknie: een blessure die voor hem helaas einde seizoen betekent: beterschap Rico!! Zo eindigde de wedstrijd in 2-0 en blies de correct leidende arbiter Nederlof op tijd af.

Drechtstreek 8 heeft nu 27 punten op de teller en met de derby volgende week op het programma is de magische 30 punten-grens binnen handbereik. Een anonieme bijdehand opperde tijdens de derde helft in de kantine dat het achtste nu een punt meer op de teller heeft staan dan Drechtstreek 1...... Waarvan akte.