Drechtstreek 8 sloopt VV Papendrecht 8 in najaarsderby.

VV Papendrecht 8

3 november 2018 16:00

Zo af en toe zijn er van die dagen dat er dingen gebeuren die je eigenlijk niet gelooft. Dat alles meezit bij je eigen team en dat bij de tegenstander nét alles verkeerd gaat. Je kunt denken aan de 5-1 van Nederland-Spanje op het WK2014 of de halve finale op datzelfde toernooi tussen Duitsland en Brazilië (7-1). Afgelopen zaterdag vond er op de Oostpolder een heuse derby plaats tussen de beide 8e elftallen van de Papendrechtse verenigingen. Groter kon het contrast niet zijn: blauw/wit tegen rood/zwart; oud tegen jong; routine tegen jeugdige onbezonnenheid; mannen tegen jongens. Het zou een legendarische klassieker blijken te worden met een onvergetelijke uitslag.

Martin had de volgende 4-4-1-1 opstelling in petto met Winash in de goal. Achterin Jeroen/René/Adriaan en John. Op het middenveld startten Rico/Chris/Daniël en L1. Achter de spits stond Patje met Martin als diepste spits. De reservebank was maximaal gevuld met Peer/Marcel/Patrick W/Buks en Gert-Jan. Drechtstreek begon sterk en stond goed. De “jonkies” van Papendrecht liepen veel met de bal en waren technisch vaardig. Maar Drechtstreek verdedigde geconcentreerd en begon langzaamaan de aanval te zoeken. Na een mooie hoekschop van Chris stond de Drechtstreek 8-luchtmacht klaar om te ontvangen. Onder goedkeurend oog van zijn vader kopte René de bal snoeihard binnen:1-0! Nu konden we het spelletje spelen waar we van houden: de snelheid gebruiken van Martin en Rico met Patje als balvasthouder en slimme passjes. Nadat Rico keurig de bal aan de linkerkant van het strafschopgebied veroverd had ging hij niet voor eigen succes maar legde briljant af op de wachtende Martin die de 2-0 binnenschoot. Het publiek stond op de banken! Winash hield een paar onmogelijke ballen en zweefde als in slow-motion tijdens één van zijn saves. Achterin had de verdediging alles onder controle. Toen kwam het kwartiertje van Chris. In een soortgelijke actie als bij de 2-0 veroverde Martin de bal in het strafschopgebied. Chris ontving de bal iets achter zich waardoor hij een corrigerende beweging moest maken. Dit had de jonge verdediger voor hem nog nooit meegemaakt en met een gortdroge schuiver maakt hij de 3-0 en zijn eerste treffer na zijn voetblessure. Het achtste was nu niet te stoppen. Vlak voor de rust kwam de mooiste aanval: eentje uit het boekje. Na een ingooi van L1 kaatste Martin de bal terug. In één beweging gaf L1 de bal voor. Rico kopte de bal terug en op de zestien haalde Chris onhoudbaar uit om zijn tweede van de middag aan te tekenen. De 4-0 ruststand overdonderde de jonge rood-zwarten en arbiter Bloemscheer floot voor de rust.

Nu was het zaak om rustig te blijven. Een mooie voorsprong is leuk maar een jonge balvaardige ploeg kan zomaar in hun spel komen en de wedstrijd kan dan alsnog kantelen. De nodige wissels kwamen aan bod: Buks kwam voor John en Marcel voor Jeroen. Patrick loste zijn naamgenoot af. Daniël maakte plaats voor Gert-Jan. Peer kwam opende rechterflank te staan als vervanger van L1. Het was zaak om zo lang mogelijk een tegentreffer te voorkomen en mogelijk zelf te scoren. We slaagden in die opzet. Nadat Rico twee assists op z’n naam had in de eerste helft waren de rollen eens omgedraaid. Martin haalde een onmogelijke lange bal en zag in zijn ooghoek Rico op snelheid meelopen tussen een aantal verdedigers. De bal kwam precies goed en Rico wist de bal koel af te maken. Het stond 5-0 en de 6-0 viel niet veel later. In een scrimmage-situatie waarbij Rico en Martin de hele verdediging bezighield maakte uiteindelijk Martin zijn tweede van de middag. Met nog 20 minuten op de klok stond het gewoon 6-0. Toen begon Drechtstreek wat slordig te worden en kreeg Papendrecht plots wat fortuin dat hun de hele wedstrijd ontbeerd had. De 6-1 en 6-2 waren het logische gevolg. Het zal toch niet dacht de blauw-witte brigade...... Maar nee: na een prachtig afstandsschot dat de 6-3 betekende maakte de in het paars geklede scheidsrechter Bloemscheer een einde aan een memorabele wedstrijd. De Oostpolder sidderde van genot: dit was de wedstrijd die het nieuwe kunstgras definitief ingewijd heeft.

Er volgende na de traktatie van Winnie in de kleedkamer heel wat afzakkertjes in de Drechtstreek-kantine. En een select gezelschap van toch nog 8 man besloot om dit vrolijke gevoel af te sluiten tijdens een spontaan en gezellig etentje bij de Wok. Een perfecte middag met een lekker toetje.

Drechtstreek 8 bezet nu een 6e plaats met 9 punten na 6 wedstrijden. Een ongekende weelde. Aanstaande zaterdag moeten we naar de Schans alwaar de Zwerver op het programma staat. Hopelijk kunnen we een vervolg aan deze flow geven!