Drechtstreek 8 villen de Peli’s.

Pelikaan 13

2 februari 2019 16:00

Na bijna anderhalve maand wachten was het weer zover: de Drechtstreek-consul gaf omstreeks 11.00 uur groen licht voor het wetra-veld. Hoewel er veel regen voorspeld werd in de middag zou de wedstrijd Drechtstreek 8 tegen Pelikaan 13 dan eindelijk plaatsvinden na eerder reeds tweemaal te zijn afgelast. De voetbaltassen konden weer ingepakt worden!

Omdat vaste keeper Winnie nog in een hangmat in Suriname vakantie vierde kregen we versterking uit de JO19-4: Mike Hardam verscheen onder de lat. Ook routiniers Gert-Jan Nijhuis en Eddy Nederveen maakten hun opwachting. Arbiter was Greg Marks met zijn vaste assistent als vlagger Johan de Rover: dank hiervoor! De volledige opstelling: Mike in de goal. Achterin Jeroen/ Adriaan/
René en Eddy. Het middenveld bestond uit Gert-Jan/
Marcel/Daniël en Patrick W. Daarvoor opereerde Chris vlak achter diepste spits Martin. De uit Zweden teruggekeerde Timo, Buks en Rob begonnen op de bank. Drechtstreek begon de wedstrijd angstig en onrustig. De Peli’s namen het initiatief en zette de blauw-witten onder druk. Als de bal dan een keer veroverd werd ontbrak de rust om even op balbezit te spelen en werd de bal blind naar voren gerost. Met als resultaat dat de volgende Zwijndrechtse aanval weer opgezet kon worden. Helaas beoordeelde Mike een afstandsschot verkeerd en liet hij de bal glippen waardoor het 8e 0-1 achterkwam. Het zou het enige foutje van de keeper blijken te zijn die vanaf dat moment een berenpartij keepte. De achterstand was alsof de wekker afging voor de Oostpolderploeg en na een kwartier begon Drechtstreek eindelijk te voetballen en kwamen de eerste kansjes. Met name Chris en Martin werden constant de diepte ingestuurd door Patrick en Daniël maar oog in oog met de doelman faalden ze aanvankelijk. Dan, na mooi voorbereidend werk van Martin, wist Chris de ban te breken met een schuiver in de verre hoek: dit betekende de gelijkmaker 1-1. Vanaf nu kreeg Drechtstreek 8 de betere kansen. Het was Martin die bij de 2-1 het hoofd koel hield. Daniël stuurde hem in de diepte weg en onze aanvoerder scoorde beheerst. De grensrechter van de Peli’s dacht hier duidelijk anders over. Maar de VAR (zie foto) in Zeist bewees zijn ongelijk. In een volgende situatie moest arbiter Marks alle zeilen bijzetten om diezelfde grensrechter te kalmeren toen voor de derde maal een vlag voor buitenspel genegeerd werd. Drechtstreek liet zich niet van de wijs brengen en had weer kansen via Chris en Martin terwijl de gevaarlijke, grijze spits van de blauw-zwarten hard via een schot op de lat faalde. Vlak voor rust zette Daniël op links door en veroverde de bal. Zijn pass werd richting de zestien gebracht waar Martin de bal heerlijk direct op de pantoffel in het netje volleerde: de 3-1 ruststand was een feit.

Coach Dirk wisselde Buks voor Eddy en Timo voor Gert-Jan. De ploeg bleef verder intact maar werd in de rust op scherp gezet omdat een 3-1 voorsprong nog geen garantie was voor een winstpartij. Dat bleek ook wel in het restant voor de wedstrijd. Over en weer waren er kansen waarbij Mike een goed uitgespeelde counter van 3 tegen 2 ongedaan maakte door rustig te blijven kijken en de bal tot een hoekschop wist te promoveren. Bij een afstandsschot had Drechtstreek ook het geluk aan zijn zijde: via de lat stuitte de bal het veld weer in waardoor de bal door de keeper gered werd. Een kwartier voor tijd werd de leeggespeelde Patrick gewisseld voor Rob. “Ouwe Reus” ging achter de spits Martin spelen terwijl Chris links op het middenveld Patricks plaats innam. Toen in de slotfase Martin op links de bal controleerde en het leder met rechts hoog in het strafschopgebied legde stond Rob precies op de goede plek: de aanname was niet perfect, maar de bal kwam vervolgens voor zijn dodelijke rechtervoet terecht. Na een periode van 25 jaar droogte joeg hij hard doch beheerst en vallend in slow-motion de bal tegen de touwen waarbij hij de Pelikaan-doelman kansloos liet: 4-1. Daarmee gooide de Ouwe Reus de wedstrijd in het slot en waren de drie punten veilig in Drechtstreek-handen. Door deze overwinning klimmen we naar de 6e plaats op de rangschikking met 15 punten op de teller. Een ongekende weelde. De biertjes onder de douche en nadien in de kantine smaakten vorstelijk.

Volgende week begint de terugronde met een uitwedstrijd tegen VVGZ. Wordt de zegereeks voortgezet? Is de magische grens van twintig punten haalbaar voor het achtste? Volgende week antwoord op deze vragen!