Drechtstreek 8 struikelt over taai De Alblas 6.

De Alblas 6

5 oktober 2019 14:00

Walter Vermeer

De zaterdag was druilerig begonnen en in de dagen voorafgaand aan de speeldag had het flink geregend. Toch brak stiekem het zonnetje door toen arbiter Koster om 14.00 het beginsignaal floot van de wedstrijd van het achtste tegen De Alblas 6. Beide ploegen hadden 3 punten na 2 wedstrijden: de winnaar zou aansluiting houden met de top van de ranglijst.

Maar laten we eerst de administratie op orde brengen: helaas ontbrak doelman Winash wegens omstandigheden. Invaller uit de Drechtstreek-jeugd was Dinand Zegers. “Zijn” verdediging bestond uit Denes/René/Adriaan en Jeroen. Op het middenveld startten Frank/Henk/Daan en Marcel. Voor dit viertal opereerde Patje met Martin ervoor. Op de bank begonnen derhalve Peer, John en Dirk. In de tweede helft zou Robin Nijhuis nog aansluiten. Jasper Langerak was onze assistent-scheidsrechter.

De Alblas was een mix van jong en oud spelend in een 4-4-2 formatie waarbij de backs steeds mee opkwamen. Hier hadden we het aanvankelijk moeilijk mee. Één van de spitsen liet zich steeds zakken waardoor Adriaan vaak uit het centrum gelokt werd. De verdediging werd goed georganiseerd door laatste man René. Ook doelman Dinand stond zijn mannetje. Bij een aantal afstandschoten was hij alert en tilde ballen over de lat of had hij ze uiteindelijk klemvast. De Alblas had een licht overwicht wat tot uitdrukking kwam in een flink aantal hoekschoppen. Toch kreeg Drechtstreek kansen die vaak in de omschakeling ontstonden. Henk ordende de ballen op het middenveld en Martin en Patje konden in het vervolg niet voldoende kracht achter hun inzetten stoppen om tot scoren te komen en ook Frank kwam net tekort voor een geplaatst schot richting de goal van de Alblas. Beste kans was een kopbal van Martin die tegendraads werd ingekopt maar voor Drechtstreek helaas nipt voorlangs naast ging. In de slotfase van de eerste helft viel dan toch nog de voorsprong voor de Alblasserdammers: na een aanval over rechts leek Henk de bal tot een corner onschadelijk te maken maar deze bleef “hangen”. Dinand verliet de lijn maar net op dat moment werd de bal voorgegeven. Helaas was het voor de gereedstaande spits een koud kunstje om de bal over de lijn te drukken: 0-1. Met deze stand zochten beide ploegen de kleedkamers op.

In de rust werden wat wissels toegepast: Robin kwam Patje vervangen, Peer kwam voor Jeroen achterin en Marcel werd vervangen door John. Drechtstreek leek meer grip op het middenveld te krijgen. De jacht op de gelijkmaker was begonnen. Frank en Denes werkten ala een paard op onze rechterflank. Peer moest aan de linkerkant na een “Peer-ouette” bij een stap op de bal gewisseld worden: Denes wisselde van kant en Dirk kwam op het middenveld erbij. Toch had Drechtstreek de pech dat een scherpe voorzet door René feilloos tegen de eigen touwen werd gejaagd: 0-2. Hierna blesseerde René zich waardoor Marcel als laatste man de wedstrijd vervolgde. Nu kwam de beste fase van het 8e. Na een onderschepping van Denes kwam de bal via Dirk bij Robin. Robin begon aan een solo en bij het naderen van de zestien kreeg Martin de bal. Met een prachtige actie wist onze aanvoerder de bal via binnenkant paal de aansluitingstreffer binnen te schieten:1-2. Met nog een kwartier te gaan was de wedstrijd weer open. Kansen op de 2-2 waren er zeker echter besliste een mooi zondagschot de wedstrijd. Dinand was absoluut kansloos tegen dit mooie afstandsschot vanaf de linkerkant: 1-3. Dit bleek uiteindelijk de eindstand. Na een intensieve wedstrijd geen punten voor blauw-wit. Volgend weekend moeten we uit bij het nog puntloze Alblasserdam 5: kunnen we de punten mee naar de Oostpolder pakken?