Het Vijfde klopt kampioen VVGZ

Noordpark 1
3332LA
ZWIJNDRECHT

ZWIJNDRECHT - Als je zelf geen kampioen meer kan worden, is er weinig leuker dan een gepland kampioensfeestje verpesten door van de aanstaande kampioen te winnen. Het Vijfde dacht dit na een zwaarbevochte 1-2 overwinning op koploper VVGZ bewerkstelligd te hebben, maar door een afgezegde wedstrijd van de nummer twee op de ranglijst, Nieuw-Lekkerland, mocht de thuisclub toch haar feestje vieren.

Voorafgaand aan de op het waardeloze tijdstip van 15.00 uur beginnende wedstrijd druppelden de mannen van Het Vijfde langzaam binnen op Sportpark De Noord in Zwijndrecht. Met een selectie van dertien semi-fitte spelers en Wim als stormram voor de laatste tien minuten, indien nodig, was de ploeg klaar om de festiviteiten van de thuisploeg een weekje uit te stellen.

Het Vijfde had besloten om de tactiek iets aan te passen door met een versterkt middenveld en twee snelle spitsen aan te treden. In combinatie met hoge druk zou dit de beste manier zijn om VVGZ op de knieën te dwingen. De wedstrijd werd dan ook aangevangen met de volgende formatie: Hengel stond op goal met Hurk, Michel, Nick en Bakkertie voor zich in het defensieve smaldeel. Op het middenveld moesten Marcel, Mocs, Heijst en Paul voor de dynamiek en de hoge druk zorgen, waarvan Auwi en Stijn uiteindelijk zouden moeten profiteren in de voorhoede.

Alle goede bedoelingen ten spijt bleef Het Vijfde het eerste bedrijf van de wedstrijd vooral hangen in slordig balverlies en net een stapje te laat komen om de tegenstander echt lekker af te kunnen jagen. VVGZ speelde dit, zelfs zonder de Koremansjes, geroutineerd uit en was duidelijk de bovenliggende partij. Ook werden ze geholpen door de Drechtstreek-defensie, die nogal onsamenhangend acteerde.

Het was aan Hengel te danken dat Het Vijfde bij de rust niet tegen een onoverkomelijke achterstand aankeek. Eerst redde de doelman op een strafschop, nadat Michel wat onhandig optrad toen een vijandelijke spits zich een weg door het strafschopgebied baande. Vervolgens trad hij handelend op, toen een doorgebroken Zwijndrechtse aanvaller voor hem opdook. Kort daarna was hij echter kansloos, toen Nicks linkerbeen niet functioneerde, de rechtsbuiten vrije doortocht kreeg en doeltreffend afrondde.

Aanvallend was Het Vijfde onmachtig, maar wist desondanks toch wat aardige mogelijkheden bij elkaar te spelen. Stijn was twee keer dichtbij een treffer, maar miste de goal op een haar. En de penceelstreek van Marcel richting de verre hoek was net iets teveel in de hoek gemikt en stierf in schoonheid naast de goal.

Na de rust verving BP Hurk, die zijn nek had gebroken bij het nemen van een ingooi. Ook kwam Frank de ongelukkige Stijn vervangen. Ook de thuisploeg had een aantal wissels doorgevoerd en was daar niet echt beter van geworden. Vanaf het eerste fluitsignaal van het tweede bedrijf door de uitstekend leidende scheidsrechter nam Het Vijfde het initiatief over van de thuisploeg. De slordigheid bleef, maar door een goede dosis inzet en het messcherpe verdedigen van de defensie wist Drechtstreek menig kans te creëren.

Het overwicht bracht halverwege de tweede helft de verdiende gelijkmaker, toen BP over de rechterflank voorwaarts denderde en een afgemeten voorzet bij de tweede paal afleverde. Prompt dook daar zijn mede-back Bakkertie op, die de bal geplaatst en met kracht binnenkopte, 1-1. Dit was koren op de molen voor Het Vijfde, dat de duimschroeven verder aandraaide. Auwi kreeg een mooie schietkans, maar werd geklopt door de niet echt egaal te noemen ondergrond. Ook een aantal andere kansrijke situaties werd vakkundig de nek omgedraaid of om onbegrijpelijke reden afgevlagd door de vlaggrage lijnsman van de thuisploeg.

Uiteindelijk bracht een flitsende counter na een afgeslagen corner van VVGZ de bevrijdende 1-2. Auwi werd door Frank op eigen helft aan het werk gezet en slalomde op karakteristieke wijze langs menig VVGZ-verdediger. Bij de achterlijn aangekomen koos hij uit de legio aangesloten teamgenoten de naar de tweede paal getrokken Paul, die doeltreffend binnentikte.

De forse inspanning om de voorsprong te bewerkstelligen, begon zijn tol te eisen, maar al trekkebenend, scherp verdedigend en slim tijdrekkend vocht Het Vijfde zich richting het laatste fluitsignaal. De defensie blonk uit in soliditeit en onverzettelijkheid, waarbij vooral Nick en Michel hun tegenstanders en ook de bal pijnigden met keiharde kopduels en dito kopballen. Na een minuut of 27 extra tijd besloot de scheidsrechter dat het niet echt waarschijnlijk meer was dat het murw gebeukte VVGZ nog een gelijkmaker zou produceren en blies voor laatste keer op zijn fluit.

Na afloop bleek dat VVGZ toch haar kampioensfeest mocht vieren, doordat concurrent Nieuw-Lekkerland slechts het behoorlijk droevige aantal van zes spelers had weten te organiseren voor hun wedstrijd en daardoor had af moeten zeggen. De kampioensshirtjes en aangerukte DJ konden dus toch benut worden. Namens Het Vijfde feliciteert uw verslaggever VVGZ met het behaalde kampioenschap. Liever jullie dan Nieuw-Lekkerland, waarvan de selectie toch wel een behoorlijk groot ongelikte beren-gehalte heeft. En het blijft leuk dat de kampioen het twee keer heeft af moeten leggen tegen Het Vijfde.

Komende zaterdag staat de laatste wedstrijd van Het Vijfde tegen Streefkerk op het programma op het eigen Sportpark Oostpolder. De ploeg heeft niets meer te winnen of verliezen, dus zal deze wedstrijd om des keizers baard vast verschrikkelijk serieus gaan benaderen. Zeker met een mooie middag vol bier en een Chinees buffetje in de plaatselijke tapperij in het vooruitzicht.

Opstelling: Hengel; Hurk (BP), Michel, Nick, Bakkertie; Marcel, Mocs, Heijst, Paul; Stijn (Frank), Auwi.

Scoreverloop: 1-0; 1-1 Bakkertie (BP); 1-2 Paul (Auwi)